Sounds of Home

Hanginstallációk a pandémia négy szegletéből

Dátum:  április 6. - május 31.
Helyszín:  Collegium Hungaricum Berlin & online
Dorotheensr. 12, 10117 Berlin
null

ISMÉT NYITVA VAGYUNK!

Rendkívüli nyitvatartás (2021. május 25-31.)
hétköznap 12-17 óra között
előzetes bejelentkezés és negatív teszteredmény vagy egyenértékű igazolás szükséges

Az installáció Berlin szenátusa aktuális járványügyi rendelkezéseinek teljeskörű betartása mellett látogatható a CHB-ban.
Mielőtt regisztrálna a buero@hungaricum.de címen, kérjük olvassa el tájékoztatónkat az aktuális higiéniai szabályokról.

Hanginstallációk a pandémia négy szegletéből

A tavasz és a kulturális helyszínek várva várt nyitása közeledtével hangképek töltik be a Collegium Hungaricum Berlin (CHB) tereit. A berlini magyar kulturális intézet 2020 tavaszán, a világjárvány okozta első lezárás idején felhívást hirdetett egy közös hangtáj létrehozására, melyben a közvetlen környezetünkben hallható, mobiltelefonnal rögzített otthoni hangok és zörejek beküldését kérte. A világ különböző pontjairól érkezett 15 órányi felvételből készült el Mándli Endre Vazul kurátor irányításával a CHB hangtáj-kompozíciója, melynek R. Murray Schafer kanadai hangzáskutató és zeneszerző szellemében mindnyájan alkotói vagyunk.

A címadó Sounds of Home multicsatornás hanginstalláció az intézet épületének földszintjén kialakított, barátságosan berendezett, otthonainkra emlékeztető szobában hangzik fel. A CHB saját installációja mellett az intézet tereiben három berlini hang- és képzőművész, Lottie Sebes, Kayla Elrod és Ben Glas az otthon és a pandémia témáit körbejáró munkái is életre kelnek.

Lottie Sebes: lottiesebes.com
Ben Glas: www.thankyouforyourunderstanding.com
Kayla Elrod: corlettelrod.wixsite.com/kaylaelrod

A Collegium Hungaricum Berlin projektje. Együttműködő partner: Universität der Künste Berlin.
www.hungaricum.de
www.udk-berlin.de

Lottie Sebes: Show you mine/show me yours

A Show you mine/show me yours magányos lelkek végtelen hajszáját mutatja be, miközben – még ha töredékesen is – kapcsolatot teremtenek különböző valós és személyes terek között. A Chatroulette, miközben felhasználóinak röpke betekintést enged egymást behatárolt valóságaiba, e kétdimenziós képernyőn zajló rövid kapcsolat idejére lehetővé teszi azt is, hogy elemezze a társadalmi, szexuális, nemi és kulturális normák reprodukcióját és torzulását. Sebes nőként lép be ebbe a moderálatlan térbe, ahol chat partnereit szenvedélyükhöz való viszonyukról és az otthonukról igyekezett kérdezni, ahol a pandémia alatt rekedtek. A szexualitástól túlfűtött térben nem csupán a nemiségből adódó határokba ütközött, de saját kulturális előítéleteivel is szembesülnie kellett.

Lottie Sebes Berlinben élő és működő, magyar származású ausztrál művész. Munkái a szobrászat, video- és hangművészet, valamint az előadóművészet ágazataiból merítenek, és ezek ötvözésével valósulnak meg. Lenyűgözi a tárgyak, a technológia, a képek és hangok azon ereje, amely egyszerre köt össze embereket és választ el pillanatokat térben és időben. 

Ben Glas: Score For The Memory Palace / Music For x Spatial Interactions

Ben Glas két részből álló relativisztikus hangkompozíciója számos szubjektív kiindulási pontot és egyéni interakciós lehetőséget kínál a hallgatónak. Az installáció szövegalapú partitúrán alapuló első részét, a Score For The Memory Palace-t a mnemonikus palota ókori emlékezéstechnikája ihlette. A partitúra lehetővé teszi, hogy hallgatói létrehozzák saját képzeletbeli belső kompozíciójukat emlékezetük performatív eszközként történő bevonásával. Az installáció második része, a Music For x Spatial Interactions egy olyan relativisztikus állóhangokból álló drónszerű kompozíció, amely attól változik és válik interaktív darabbá, ahogy hallgatója a térben mozog. Hallgatóságát arra ösztönözi, hogy a teremben mozogva maga hozza létre a kompozíció egyéni értelmezését és befogadásának módját.

Ben Glas Berlinben élő kísérleti zeneszerző. Efemér kompozícióival a passzív hallás és az aktív hallgatás folyamatairól előre kialakított meggyőződéseinket kérdőjelezi meg. Nyitott lezárású zenei formákat és pragmatikus hallgatói lehetőségeket kutatva Glas szerzeményei a szubjektív érzékelés és megismerés témaköreire koncentrálnak az olyan hangkompozíciókat segítő eszközök kihasználásával, mint az akusztika, a pszichoakusztika illetve a tér. Glas művei folyamatosan jelen vannak a nemzetközi művészeti színtéren, szerepeltek többek között a Portland Institute for Contemporary Art (PICA), a glasgow-i Radiophrenia Fesztivál, a Soundwave Biennálé (SF) és a Czong Institute for Contemporary Art (CICA) programjában. Glas a berlini Universität der Künste (UdK) „Sonic Studies” mesterszakos hallgatója.

Kayla Elrod: Windows - in two parts 

A Windows (Ablakok) két főelemből álló audiovizuális installáció. Az egyik eleme tartalmaz videó projekciót, kartondobozt, mintázott tapétát, papírkészítményt, tapétaragasztót, glettet, két kicsi, illetve egy nagy fából készült képkeretet. A második része az installációnak egy hat kazettát tartalmazó katalógus kilenc órányi rögzített hanganyaggal. 

Kayla Elrod amerikai, de Berlinben praktizáló multimédia művész. Testként tekint a világ dolgaira és a köztük kialakuló kapcsolatokat kutatja. Érdeklődési körei a kukkolás, az intim terek és az otthonnak nevezett helyek.

Artistic Statement: „Kezdetben tiszteletben akartam tartani a távolságot köztünk. Szomszédok voltunk egy kimondatlan egyezmény szerint. Keretek, félig elhúzott függönyök és a köztünk lévő távolság miatt elhomályosult mindaz, amit meg akartunk mutatni egymásnak magunkból. Mindezt rögzíteni kezdtem egy távolra fókuszáló kamerával. Felvettem majdnem 10 órányi hanganyagot, volt mikor 30 másodpercet, máskor hosszú órákat. Minden alkalommal, de főleg az elején betolakodásnak tűnt, amihez állandó gyakorlattal hozzá lehet szokni, de idővel már szenvedéllyé alakul. Az én kilátásom, az én szomszédjaim. Megromlott a kapcsolatunk. Távolságtartó lettem, hogy összehangoljam a különbségeinket. Eldöntöttem, hogy felfedem magam.”