BBS 4 – Radikális viszonylagosság

Dátum:  szeptember 23.
Helyszín:  Collegium Hungaricum Berlin + online
Dorotheenstr. 12, 10117 Berlin

Erdély Miklós és Enyedi Ildikó – a magyar neoavantgárd kulcsfigurája és a tanítvány, aki meghódította Cannes-t és Berlint

Filmvetítés és beszélgetés

Verzió (1981) Erdély Miklós © Balázs Béla Stúdió, Nemzeti Filmintézet Filmarchívuma

Verzió (1981) Erdély Miklós © Balázs Béla Stúdió, Nemzeti Filmintézet Filmarchívuma

Erdély Miklós (1928 - 1986) két emblematikus alkotásával zárul a CHB négy részes vetítéssorozata a Balázs Béla Stúdió (BBS) filmjeiből. A vetítés előtt Erdély egykori tanítványa, a Berlinale-díjas Enyedi Ildikó beszélget Claus Löser filmkurátorral.

Erdély és Enyedi ismeretsége, amely a mester egy csípős megjegyzésével kezdődött, rövid idő alatt mély barátsággá alakult. Enyedi Ildikó – akkoriban még közgazdászhallgatóként – tagja volt az Erdély által alapított, az alkotói folyamatot interdiszciplináris és intermediális módon megközelítő INDIGO művészcsoportnak (1978-1986). Húsz évvel később, az addigra Cannes-ban díjazott (Az én XX. századom, 1989) rendezőnő Simon mágus c. nagyjátékfilmjével (1999) tisztelgett mestere és barátja, Erdély Miklós előtt, aki életművével és konceptuális művészetfelfogásával a korszak egyik legmeghatározóbb művészegyénisége volt.

Az 1959-ben alapított BBS 1961-től évente egy átlagos nagyjátékfilm költségvetéséből gazdálkodhatott. Az összeget az alkotók bemutatási kötelezettség nélkül használhatták fel filmterveik megvalósítására, ami a 70-es évek elejétől kezdve nemcsak a filmrendezők, de a kor képzőművészei számára is szokatlanul nagy alkotói szabadsággal járt. A magyar neoavantgárd számos képviselője a stúdióban valósította meg filmes munkáit, többek között a mára nemzetközileg elismert Maurer Dóra, a fiatalon elhunyt Hajas Tibor és nem utolsó sorban Erdély Miklós, akit a budapesti neoavantgárd atyjaként tart szám az utókor. Elméleti és művészeti szövegei, environmentjei és installációi, akció- és performanszművészete, valamint művészetpedagógiai munkássága mellett Erdély filmeket is forgatott – természetesen a BBS-ben.

BBS 4 ǀ Radikális viszonylagosság

Verzió (r.: Erdély Miklós, 1981, 54 perc), magyar nyelven, angol felirattal

Tavaszi kivégzés (r.: Erdély Miklós, 1985, 54 perc), magyar nyelven, angol felirattal

Mindkét filmben a fikció és valóság feszül egymásnak. A Verzió-ban Erdély Miklós egy 1882-es, valós eseményeken alapuló antiszemita vérvád történetét elemzi a dekonstrukció módszereivel. A Tavaszi kivégzésben a főszereplő saját, másnap hajnalra kitűzött kivégzésének hírét próbálja feldolgozni. Mindkét esetben ítélet születik anélkül, hogy fény derülne az igazságra – amennyiben az az adott helyzetben egyáltalán értelmezhető.

A rendezvény szeptember 23-án 19 órakor Enyedi Ildikó és Claus Löser beszélgetésével kezdődik a CHB-ban, ezt követi a két film, melyek a vetítés idején online is elérhetők lesznek.

A részvétel ingyenes. Regisztráció az online vetítésre: buero@hungaricum.de
A helyszíni vetítésre vonatkozóan kérjük, hogy olvassa végig tájékoztatónkat az aktuális szabályokról.

A program a Nemzeti Filmintézet Filmarchívuma frissen felújított, digitalizált BBS-anyagából készült és a Nemzeti Filmintézet támogatásával valósul meg.

Kurátor: Bottlik Virág