Dr. Endrődi Gábor: Bécsi szobrászműhelyek és magyarországi megrendelők Hunyadi Mátyás korában

Dátum:  június 12.
Időpont: 15:30
Helyszín:  Bornemisza Péter Társaság
1060 Wien, Capistrangasse 2/15

A programon való részvétel regisztrációhoz kötött, a jelentkezéseket 2022. június 10-én, 12 óráig a geschichte@collegiumhungaricum.at e-mail címre várjuk!

Bécsi szobrászműhelyek és magyarországi megrendelők Hunyadi Mátyás korában

null

Bár Niclaus Gerhaert, III. Frigyes síremlékének első és legjelentősebb szobrásza, csak életének utolsó hat évét töltötte Ausztriában, Bécs szobrászatára gyakorolt hatása még évtizedekig érezhető maradt. Ennek a stíluskörnek, amely a 15. század utolsó harmadában az egyik legprogresszívebb volt a német nyelvterületen, Magyarország területéről is maradtak fenn emlékei. A kassai Szent Erzsébet-templom ma is álló, illetve a pozsonyi Szent Márton-templom töredékekben fennmaradt egykori főoltára mind méreteikkel, mind művészi kvalitásaikkal a bécsi szobrászat legjelentősebb művei közé tartoztak. E művekkel kapcsolatban az utóbbi években több kérdés felmerült, amelyeket az előadás is körbe fog járni: Vajon azonosítható név szerint a szobrászuk? Csakugyan igazolható, hogy a megrendelőjük Hunyadi Mátyás lett volna?

Dr. Endrődi Gábor Budapesten, Bécsben és Berlinben végezte a művészettörténeti tanulmányait. Szakdolgozatát a besztercebányai plébániatemplom 1500 körüli szobrászati emlékeiről 2001-ben nyújtotta be. „A Pilgram-apokrifek. Vizsgálódások Antal brünni kőfaragóról és szobrászairól” című doktori disszertációját 2012-ben védte meg Budapesten. 1999 és 2007 között a Magyar Nemzeti Galériában dolgozott muzeológusként. 2007 óta tanít az Eötvös Loránd Tudományegyetem Művészettörténeti Intézetében, jelenleg adjunktusi beosztásban. 2016–2018-ban a Humboldt-alapítvány ösztöndíjasaként a müncheni Zentralinstitut für Kunstgeschichtében kutatott. Fő kutatási területe a 15–16. századi Közép-Európa művészete; publikációinak többsége a mai Szlovákia területének szárnyasoltár-művészetével, Anton Pilgrammal valamint a Dürer-kor dél-német festészetével és grafikájával foglalkozik.