Szófia 1000, Akszakov u. 16.
„Mivel mindennek, amit valaki lát vagy kimond benne, legyen az bármily csekély, triviális dolog is, köze lehet a történet végső kimeneteléhez, egyetlen mozzanat sem hagyható figyelmen kívül. Minden lényeges; a könyv középpontja bármikor arrébb csúszhat, könnyedén továbblöki bármilyen új fordulat. Bárhol lehet a középpont tehát, s mindaddig nem rajzolható köréje kör, míg a könyv véget nem ér.” – görgeti a gondolatmenetet a jó detektívregény ismérveiről a narrátor Paul Auster Üvegváros című könyvében. A New York trilógia első regénye egyfajta anti-darab, amelynek középpontja a könyv letétele után is mozgásban marad: nem a nyomozás megoldása áll a fókuszában, hanem a nyomozás folyamata és a nyomozó maga.
Máté számára a fotó és a videó egyfelől a mindenkori, rejtélyekkel teli város képi megteremtésének alapkellékei, másfelől az abban megbúvó összefüggések, rejtett szervezőerők megfigyeléséhez használt segédeszközök is. Az Anima Mundi sorozatban a világ különböző pontjain készült, valós és megrendezett látványokat rögzítő képeiből egy azonosíthatatlan Metropoliszt tapaszt össze. Egy virtuális helyszínt, amelyben „a dolgok rendjét vagy az esetlegesség törvényszerűségeit”* kutathatja. Visszatérő motívumai a város szövetébe beolvadó különböző rácsszerkezetek mint a rendszerezés, a szerkesztettség metaforái; valamint a plakátok, a köztéri kommunikáció jellegzetes médiumai. A képeken látható raszterek és poszterek azonban csak kevés segítséget adnak az eligazodásban, és nincs egyetlen válasz arra, hogy valójában mit is közvetítenek, milyen logika szerint működnek, merre vezetnek.
Bartha Máté új multi-média munkája „nyomozás a nyomozás kedvéért” vagy inkább „megfigyelés a megfigyelés kedvéért”. Sorozatában olyan urbánus tereket, látványokat gyűjt össze, amelyek a város mindennapi használata során általában észrevétlenek maradnak; felhalmozásuk és egymás mellé helyezésük révén azonban egyfajta megmagyarázhatatlan értelmezési kényszert váltanak ki a nézőjükből. Mit kommunikálnak és kinek? Kinek az érdekeit szolgálják? Milyen (titkos) rendszer szerint működnek, állnak egybe? Máté számára a fotó és a videó egyfelől a mindenkori, rejtélyekkel teli város képi megteremtésének alapkellékei, másfelől az abban megbúvó összefüggések, rejtett szervezőerők megfigyeléséhez használt segédeszközök is.
Mivel az Anima Mundi a megfigyelés és az értelemadás természetére és működésmódjára fókuszál, egy folyamatosan változó, a végtelenségig bővíthető projekt, amely ezzel összhangban mindig valamilyen kísérleti formában kerül bemutatásra Bartha Máté testvérével, az alkalmazott és autonóm elektronikus zenei munkákat létrehozó Bartha Márkkal. Márk zenei közreműködése révén a kiállításban a gyűjtés, az urban landscape városi hangmintákkal egészül ki, a galériatérben egy azokból építkező zenei kompozíció hallható. (Mucsi Emese, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ kurátora)
Barta Máté budapesti művész, aki fotográfiával és dokumentumfilmmel foglalkozik. Miután elnyerte a Magyar Nemzeti Fotóművészeti Ösztöndíjat, önállóan adta ki első könyvét Common Nature (2014) címmel. KONTAKT című projektjével elnyerte a magyarországi Robert Capa-nagydíjat (2018) és a Recontres D'Arles Louis Roederer Discovery Award díját (2019). Barta Downstream című diplomafilmje a budapesti Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon a legjobb debütfilm díját nyerte el (2019). Barta a Magyar Nemzeti Fotográfiai Ösztöndíj kitüntetettje.
Képzés:
- 2016-2018 Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE), Budapest, dokumentumfilm-rendezői MA.
- 2006-2011 Moholy-Nád Művészeti Egyetem (MOME), Budapest, MA fotográfia szakon
Tagságok és díjak: MADOKE (2020-), A jövő tehetséges fotósa díj (2019), Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (2013-)
Liszt Intézet Szófia
Október 23., csütörtök, 18.30
Bartha Máté és Bartha Márk részvételével.
Megnyitja: Emmy Barouh, a FotoFabrika fesztivál igazgatója
A kiállítás 2024. január 31-ig látogatható