Szófia 1000, Akszakov u. 16.

A Deák 17 Galéria kiállítása a hobbiból szubkultúrává lett gördeszkás életmódra és a nyolcvanas-kilencvenes évek fiataljaira gyakorolt hatását vizsgálja Budapesten - a deszkázás fejlődését, a design történetét, a mozdulatok jelentését mutatja be tárgyak, archív fotók, filmfelvételek és a folyamatokat értelmező grafikonok, valamint az alkalomra készített rövid interjúfilmek segítségével.
A projekt célja, hogy a történetet egy a hetvenes évek végének Budapestjén felnövekvő generáció útkereséséig, a „nyugati” fiatalok életérzésének helyi értelmezéséig vezesse vissza. Az akkori szereplők elkötelezettsége, az extremitással való kitörési vágya egy korrajzot is ad a gördeszkázás gyakorlatának és megítélésének bemutatásán keresztül. „Az utca nem játszótér” egy sokat hallott mondat volt már a nyolcvanas években, amikor a gördeszkázás fejlődésében az utcadeszkázás itthon is megjelent, és a divatos hobbit egy kockázatot és bátorságot, szükségszerű eséseket vállaló csoport önkifejezésévé változtatta. A történet következő fordulata a rendszerváltással következett be, amikor a szabad kereskedelem lehetősége boltok nyitását, pályákat, nemzetközi sztárok látogatását eredményezte. A kilencvenes évek a magyar deszkázás csúcskorszakát jelentette, a közössége ekkor volt a legnagyobb és legaktívabb, és a lehetőségek egy olyan új generáció megjelenéséhez vezettek, akik nemzetközileg is mérhető színvonalon művelték a gördeszkázást. Az internetkorszak előtti években, magazinok, videófilmek és hazai brandek erősítették a deszkások összetartását. A kétezres évek óta önkormányzati pályák épülnek, a trükköket az interneten napi rendszerességgel követni lehet, ami egyszerre inspirál és gátol, de a lehetőség, hogy a 2020-ban olimpiai sportággá váló gördeszkázás itthon is újabb csúcsokra törjön, adott. Budapest a maga egyedi lehetőségeivel és arculatával, változatos domborzatával és köztereivel ma is, mint ahogy az elmúlt negyven évben, a deszkásoknak nagyon jó lehetőségeket nyújt.
Negyven év történetének végigkövetése nemcsak a sporteszköz és a mozgás változásáról, de a deszkázás médiamegítélésének alakulásáról is szól. A különböző korszakok a deszkások számára fontos szlogeneket idéznek fel, mint a „Skate or Die”, vagy a „Skate & Create”, amelyek a kiállítás kontextusában is megjelennek. A tárlatunknak vannak a korrajz szempontjából fontos kitérői is, mint a deszkázás gazdasági, kereskedelmi aspektusa, vagy a „deszkászene” évtizedenkénti változása, illetve a sport viszonya más extrém, intézményen kívüli sportokhoz, vagy akár a deszkázás fotó és videódokumentálásának jelentősége. Ezek árnyalják a kiállítás elemző szándékát és megmutatják, miért egy bemutatásra érdemes komplex jelenség a tárlat témája, ami nemcsak egy életformáról, de a városra, – Budapestre – adott generációs reakciókról is szól.

Előzmények: a “gágyé“, és a hatvanas évek médiahírei a deszkázásról
A budapesti gördeszkázás előzménye a háború utáni években elterjedt nyári szánkó, a “gágyé”, a deszkára két tengellyel erősített, kormányozható, csapágyakon guruló tákolmány volt, melyen ülve, vagy térdelve lehetett gurulni. Bár az ezermester újság már a hatvanas években leközölte, hogyan lehet görkorcsolyából gördeszkát készíteni, ez egyrészt a kínai görkorcsolyák rossz minősége miatt nem terjedhetett el, másrészt viszont az információhiány miatt nem volt érdeklődést keltő, hiszen a médiában csak néha, kuriózumként volt látható, hogy kaliforniában hogy gurulnak a deszkákon a fiatalok.
Az első gördeszka verseny
1980 nyarán hivatalos gördeszka verseny volt a Millenáris velodromon, tv közvetítéssel. Szlalom, és körbehajtás számban mérték össze tudásukat a versenyzők. A versenyt Király Barnabás nyerte, az esemény a budapesti gördeszkázás akkori nagy találkozójává vált. A Millenáris néhány évig nyilvános gördeszkázó hely maradt, sporteseményekhez kapcsolódó bemutatókkal, alkalmi rámpával, sőt, egy hokipálya sarokpalánk elemének elfordításával és felállításával egy látványos, több méter magas ívvel.

Liszt Intézet, 2023. január 26., csütörtök, 18.30
Megnyitja: Petrányi Zsolt, művészettörténész és Borisz Atanaszov, a Bolgár Gördeszkázók Szövetségének elnöke
Kiállítás arculat / Exhibition design: STARK Attila