Szófia 1000, Akszakov u. 16./Knjaz Alexander Dondukov bul. 36.
A kiállítás betekintést nyújt a magyarországi kortárs konstruktív, konkrét, geometrikus művészetbe, közelítő jelleggel, teljesség nélkül. A bemutatásra szánt művek többnyire matematikai, geometrikus, téri problematikákból indulnak ki, és az egyes műtárgyak ezeknek a megoldásaként jön létre. Vagy az alkotás folyamán, vagy a magán a művön általában hangsúlyosabban jelenik meg a visszatérés, ritmus, és a többszörösség is szerepet kap.
Kiállítók
Bálványos Levente, Benedek Barna, Forgó Árpád, Haász István, Haász Katalin, Halmi-Horváth István, Horváth Lóczi Judit, Nemes Judit, Saxon Szász János, Varga Bertalan, Varga György, Wolsky András
A kiállítás kezdeményezője: Georgi Dimitrov, a nonsofia vezetője
Kiegészítés: Történeti kontextus
Bár az itt következő, nagyon vázlatosan kiragadott jelenségek időrendben sorrendet mutatnak, de a kontinuitás gondolata ebben az esetben kerülendő.
A képzőművészetenben a konstruktivizmus hozta el azt az átütő erőt, ami az elszórt, korábbi próbálkozások, felvillanások után a magyar művészetet végül kibillentette a provincialitás medréből. Többek között Kassák Lajos, Péri László, Moholy-Nagy László, a bauhausler Breuer Marcell együtthatása okozta ezt az áttörést. A Hollandiában élő Huszár Vilmos a de Stijl mozgalom alapító tagja volt, Etienne Beöthy az Abstraction Créationt erősítette, Victor Vasarely az op-art egyik létrehozója lett, Vera Molnar a GRAV tagjaként tevékenykedett. Nem elsősorban részesei voltak különböző irányzatoknak, mozgalmaknak, hanem jelentős alakítói is azoknak.
Főleg az Európai Iskola (11945-948) tagjai fejtették ki azt a hatást, ami a szovjet idők vasfüggönye mögött is, bár jellemzően a társadalomtól eldugott művészlakásokba zárva, de segítette fenntartani a az ezirányú progresszívitásnak az alapjait, közösséget, közös hátteret biztosítva a geometrikus/konstruktív érdeklődésű művészek számára a betiltott kiállítások korszakában is. A keleti blokk fokozatosan megszűnő elzártsága miatt szélesebb nemzetközi párbeszédek alakultak ki.
Számos kezdeményezés között létrejött a MADI (Movement - Abstraction - Dimension - Invention) magyarországi csoportja (1990 k.), illetve megalakult az OSAS (Open Structures Art Society, 2006). A kiállításon ezen csoportok képviselői közül is részt vesz néhány alkotó, akárcsak ezektől független, de gondolkodásmódjukkal, műveikkel a konstruktív, konkrét, geometrikus szellemiséget képviselő pályatársak is.
Bálványos Levente
1966, Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
A legkülönfélébb karakterű talált tárgyakkal, anyagokkal hoz létre játékos formavilágot, műveinek központjába a teret helyezi: „A mű a megképzett térbeliséggel értelmezési útvonalakat kínál fel nézőjének: téri koordinátarendszere mozgásba hozza a megszokottnak vélt dimenziókat.”
https://www.ludwigmuseum.hu/alkoto/balvanyos-levente
https://artportal.hu/lexikon-muvesz/balvanyos-levente-8197/
Benedek Barna
1973, Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
„Alapvetően a dolgok összefüggése, a valóság mélyebb megértése érdekel, mint mindenkit. Ennek egyik útja a látáson keresztül vezet, ezért számomra a felfedezés, a látásélmény az elsődleges.”
http://www.benedekbarna.hu/hu/home.html
Forgó Árpád
1972, Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
A vászon térbeli formázásával és ritmizálásával variábilis objekteket hoz létre, melyek felületkidolgozásuk és festésük révén átalakulva elveszítik anyagszerűségüket új minőséget nyernek.
https://kommunity.kastner.hu/2022/05/13/forgo-arpad-onallo-kiallitasa-everybody-needs-art/
Haász István
1946 Göncz, Budapesten él / lives in Budapest (H)
Relief-szerű objektjein a tér fraktálszerűen rendeződik: a síkokat papírvékony felületi játékok teszik mozgalmassá, a kép terét pedig a kimozdított síkok alkotják meg. A monokromitás az egyidejűleg érvényesülő gazdag fény-árnyék hatások révén feloldódik, a tónusok színekké különülnek el, ezzel együtt pedig a tér, és maga a mű átlényegül. Alkotásai erősen reduktívak, lényegretörőek.
https://artportal.hu/lexikon-muvesz/haasz-istvan-592/
https://www.youtube.com/watch?v=X8QvO5lIxi0&ab_channel=fugabudapest
Haász Katalin
1971 Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
Művei olyan alapkérdéseket vetnek fel, mint a valóság és a róla alkotott kép viszonya, az idő és a tér összefüggései, vagy a véges és a végtelen. Talán legjellegzetesebb alapmotívuma a Möbius szalag, mely egy egyetlen lapból és élből álló speciális térbeli forma. Műveit maximálisan kifinomult festőiség jellemzi.
Halmi-Horváth István
1973 Mosonmagyaróvár, Budapesten él / lives in Budapest (H)
Képei az elemek halmazán belüli rend keresésének igényéről árulkodik, ahol a rész és az egész szétválaszthatatlan egységet képez. Jellemző a síkok geometrikus lefedésével, vagy átmenetekkel, szín-, illetve tónuslépcsőkkel való strukturálás.
http://www.viltin.hu/muveszek/halmi-horvathistvan?t=0
Horváth Lóczi Judit
1981, Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
Élethelyzetek, személyes események inspirálják, az alkotásra absztrakcióként tekint. Gyakran a mindennapok nyomait pl. elhasznált, talált tárgyakat is beépíti munkáiba, de a térbeliség mindig megjelenik, hol könnyed keretként, hol pedig a téma lényegeként.
https://www.judithorvathloczi.com/
Nemes Judit
1948, Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
Előszeretettel használ tiszta színeket, általában a vörös, kék, sárga, zöld, Ibilya, narancs, fekete, fehér, szüke színekből választ a témájhához. Geometrikus formákkal, színkontrasztokkal, arányokkal hoz létre permutációkat. Képeivel kilép a térbe (Totemek), vagy éppen transzparens képsíkokat rétegez a térbe, a fény-árnyék játékot képalkotó elemként bevonva. Az OSAS egyik alapítója.
https://artportal.hu/lexikon-muvesz/nemes-judit-5722/
Saxon Szász János
1964 Tarpa, Szokolyán él / lives in Szokolya (H)
Konkrét művész, műveit matematikai vagy geometriai összefüggések alapján alkotja meg. Gyakori témája a növekedés vagy a többszörözés. Palettáját a feketére, fehérre és a az alap vagy másodlagos színekre korlátozza. A MADI csoport magyarországi társalapítója.
http://saxonartgallery.com/hu/
https://artportal.hu/lexikon-muvesz/saxon-szasz-janos-2493/
Varga Bertalan
1986 Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
Művei szellemiségét a valóság mélyebb összefüggésienek megértése hatja át, melyhez a fény és a szín irányából közelít, saját színrendszert használ. A színekről és komplementaritásukról így ír: „Viszonyunk az ún. valósághoz is komplementer viszony: a megfigyelő én-tudat és az egység misztikus élménye egyszerre van, akár a gestalt-elméletekben.”
https://manzardcafe.blog.hu/2012/07/06/nem_akarok_egyeni_lenni_varga_bertalan
Varga György
1966 Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
Moduláris képrendszerekben gondolkodik, ahol a képelemek számtani és vizuális szempontból következetesen szerveződnek eggyé. Puritanizmusával teret enged a természetes spontaneitásnak, szűkített eszközrendszere letisztult.
https://artportal.hu/lexikon-muvesz/varga-gyorgy-1707/
Wolsky András
1969, Budapest, Budapesten él / lives in Budapest (H)
„Munkáimat egy általam előre kitalált szabályrendszer, a generált véletlen, s az idő hozza létre. A szabályrendszerem, mely szűk keretet szab a véletlen végtelen lehetőségeinek, az időben rétegződve teszik láthatóvá magát az alkotást. Ezek az alkotásaim tehát tulajdonképpen nem is tekinthetők kizárólag a saját produktumomnak, hanem kíváncsi összmunka a tőlem független jelenségek segítségével, azaz a geometrikus rend és rendszer ütköztetése a kiszámíthatatlannal.”
Liszt Intézet, galéria, és NONSOFIA Galéria, Knjaz Alexander Dondukov bul. 36.
május 10-11. szerda-csütörtök 18:30
A kiállítás június 22-ig tekinthető meg.
május 10. szerda, 18:30 – Kiállításmegnyitó a NONSOFIÁBAN
május 11. csütörtök, 18:30 – Tárlatvezetés Barna Benedek vezetésével (angol nyelven)
Kísérőprogram: május 21: Gyermek műhely
A kiállítás a NONSOFIA, OSAS és Gottfried Honegger Alapítvány közreműködésével valósult meg