Róma, Falconieri - palota (Via Giulia 1.)
Az Oscar díjas Szabó István rendező Mephisto (1981) című játékfilmje szerepel a római Collegium Hungaricum szeptemberi 27-i programján. A vetítésre 19.30 órakor kerül sor a Falconieri-palota Liszt termében, ezt követően az érdeklődőknek lehetősége nyílik egy találkozóra, kötetlen beszélgetésre a neves magyar rendezővel valamint Fabio Melonival, a Nuovo Cinema Aquila római mozi koordinátorával.
A Mephisto a magyar filmek közül elsőként nyerte el a legjobb külföldi filmnek járó Oscart. Szabó Istvánt a világ legismertebb rendezői közé katapultálta, és a filmszakma figyelmét is ráirányította Magyarországra. Előzetesen Andrzej Wajda filmjét, a Vasembert tartották a kategória esélyesének, így Szabó István meglepett örömében felinvitálta a színpadra Klaus Maria Brandauert, és csárdásra emlékeztető örömtáncba kezdtek. A táncból mém, a Mephistóból világhírű magyar film lett.
Miről szól?
Hendrik Höfgen (Klaus Maria Brandauer) feltörekvő színész Hamburgban. Nincs más vágya, csak hogy befusson. Amikor eljátssza Mephistót a Faustban, az ország legfelkapottabb színésze lesz. És az is marad, miután a náci párt átveszi a hatalmat. Barátai, felesége elmenekülnek, de ő megköti a maga kis kompromisszumait a hatalommal, hogy ne kelljen lemondani a sikerről.
Mitől különleges?
A Mephistóban Szabó István a művészet hatalomhoz fűződő viszonyát járja körül egy izgalmas, de összetett drámában. Höfgen nem gonosz, csak gyenge jellem, aki bármit hajlandó feláldozni a sikerért, a rivaldafényért. Előbb csak elveit árulja el, és hagyja ott a baloldali eszméket, aztán külföldre menekülő családját, majd fekete bőrű szeretőjét is. Szabó mesterien fedi fel a diktatúrákat kiszolgálók önbecsapásait, akik azzal nyugtatják magukat, hogy a művészet felette áll a politikának, és színészként (hentesként, cipészként, és a többi) úgysem tehetnek semmit a rendszer ellen, így inkább élvezik a gyümölcseit. A Mephisto fordulatot hozott Szabó pályáján, aki a Bizalom után egy konzervatívabb filmnyelvhez nyúlt. Ettől még nem készített kevésbé személyes filmeket: az ügynökmúlttal rendelkező alkotót közelről érintették a hatalmat kiszolgáló színész dilemmái. A Mephisto elsöprő sikeréhez az is hozzájárult, hogy összetetten ragadta meg az erkölcsi önfeladást, és Klaus Maria Brandauer zseniálisan játszotta a jellemtelen, mindig egy karakter maszkja mögé bújó színészt.
Díjak
- 1981, Cannes, Nemzetközi Filmfesztivál: FIPRESCI-díj
- 1981, Cannes, Nemzetközi Filmfesztivál: Legjobb forgatókönyv, Szabó, István (I)
- 1981, Cannes, Nemzetközi Filmfesztivál: Legjobb forgatókönyv, Dobai, Péter
- 1982, Hollywood, Oscar-díjak (Academy Awards): Oscar-díj
- 1982, Agrigento, Nemzetközi Filmfesztivál: Arany Efebo
- 1982, Róma, Nemzetközi Filmfesztivál: Dávid di Donatello-díj
- 1982, Róma, Nemzetközi Filmfesztivál: Legjobb férfi alakítás díja, Brandauer, Klaus Maria
- 1982, Sorrento, Nemzetközi Filmfesztivál: Ezüst Szalag
- 1982, Cadiz, Nemzetközi Filmfesztivál: I. díj
- 1982, London, Brit Filmkritikusok Díja: Legjobb külföldi film
- 1982, London, 4. TV-csatorna: A legjobb négy játékfilm között
- 1982, Milano, Nemzetközi Filmfesztivál: San Fedele-díj
- 1982, New York, Film Rewiew: Az év legjobb külföldi filmje
- 1982, Budapest, Magyar Filmkritikusok Díja: Nagydíj
- 1982, Budapest, Magyar Filmkritikusok Díja: Legjobb férfi alakítás díja, Hoppe, Rolf
- 1982, Pécs, Magyar Játékfilmszemle: Fődíj
- 1982, Pécs, Magyar Játékfilmszemle: Legjobb férfi-alakítás, Cserhalmi, György
- 1984, Varsó, Lengyel Filmkritikusok Díja: Varsói Szirén
Forrás: https://filmarchiv.hu/hu