SAM HAVADTOY: A Dream Within a Dream című kiállítása

Dátum:  május 19. - szeptember 15.
Időpont: 17:30
Helyszín:  Collegium Hungaricum Róma
Róma, Falconieri - palota (Via Giulia 1.)

Május 19-én, pénteken 19.30 órakor kerül sor a Falconieri-palota Galériájában a magyar származású világhírű festő, Sam Havadtoy: A Dream Within a Dream. A sense of Personality című kortárs kiállításának a megnyitójára. A tárlat 2023. szeptember 15-ig tekinthető meg. 

A megnyitón felszólalnak. 

  • Kudar Gábor, a római Collegium Hungaricum igazgatója
  • Sam Havadtoy, művész
  • Kún Kelemen Melinda, kurátor

A megnyitót követően Binder Károly jazz zongoraművéstz ad koncertet.

Sam Havadtoy (London, 1952. augusztus 4. –) magyar származású amerikai festő, lakberendező és galériatulajdonos. Az 1980-as évek New York-i művészvilágának jelentős tagja. Havadtoy magyar szülők gyermekeként született Londonban. A család 1956 elején hazatért Magyarországra, ahonnan a forradalmat követően csak nagy nehézségek árán tudtak visszamenni Nagy-Britanniába. Végül is 1971-ben illegális úton sikerült elhagynia az országot és Jugoszlávián keresztül visszament Londonba. Itt ismerkedett meg az angol régiségkereskedő és lakberendező Stuart Greettel, akinek a meghívására költözött Havadtőy New Yorkba 1972-ben, ahol megszakításokkal 2000-ig élt. 1978-ban létrehozta a lakberendezéssel foglalkozó Samuel Havadtoy Galleryt. Az 1980-as évek elején bekapcsolódott a New York-i művészéletbe, ahol a legkiválóbb művészekkel dolgozott együtt. Szoros baráti viszonyba került Warhollal, Haringgel, George Condóval, Donald Baechlerrel és sok más művésszel. Köztük Yoko Onóval is, akivel élettársi kapcsolatban élt húsz éven keresztül. Havadtoy inspirálólag hatott Keith Haring több késői munkáira és azok megvalósításában is segédkezett – pl. Haring bronz szárnyasoltárai kivitelezésében jelentős szerepe volt. 1986 és 1990 között Svájcban élt, miközben egyre többet járt Magyarországra. 1992-ben Havadtoy létrehozta a Galéria 56-ot. A név Yoko Onótól származik, aki ezzel a névvel a képzőművészetben bekövetkező forradalomra utalt, amelyik az 56-os forradalomhoz lesz hasonlatos. A galéria rendkívül fontos szerepet foglal el a rendszerváltás utáni magyar művészeti életben. Gyakran mutatott be olyan, az 1990-es években kuriózumnak számító világhírű, főleg amerikai művészeket, mint például Keith Haring, Andy Warhol, Agnes Martin, Cindy Sherman, Kiki Smith, Robert Mapplethorpe, Ross Bleckner, Donald Sultan, Donald Baechler, akik közül többen személyesen is részt vettek a kiállításmegnyitókon, ami a 90-es években igencsak ritkaságnak számított Magyarországon. Az amerikai művészek felvonultatása mellett fontos szerephez jutottak a kortárs magyar művészek és olyan művészóriások is, mint például Moholy-Nagy László. 2000 óta ismét visszajött Európába. Azóta Magyarországon és Liguriában él és dolgozik.

Közvetlenül New Yorkba utazása után kezdett el festeni. Egyedi stílusát – ami különös, finom ötvözete a közép-európai stílusjegyeknek és az amerikai pop artnak – a 80-as évek közepétől kezdi kialakítani. Havadtoy főleg olaj, akril és vegyes technikájú képeket fest és szitanyomatokat készít.

A Dream within a Dream - Álom az álomban

Vajon életünket álmodjuk? Minden olyan amilyennek megéljük, érezzük belül? Mennyire valós az élet? Sam Havadtoy életének, sorsának élményeit dolgozza fel. Nagyon széles spektrumon mozog, finom, meditatív, súlyosan terhelt, ugyanakkor vidám, reményteli és minden amitől a látogató új erőt, töltést kap. Művészetében nem pusztán saját történetei jelennek meg, a csipke használatával ott vannak azoknak a nőknek a történetei, fájdalmai, akiknek a kézzel készített csipke jelentette a meditációt és még sokan. Választott témáinak szereplői lehetnek mesealakok nagyon fontos üzenettel, például Bugs Bunny Buddha pozícióban “csak répa legyen”. A szerelem történetei: “A szerelem pokol” élménytől egészen “A szerelem örök“ élmény megtapasztalásáig finom fátyolszerű csipkével, festékkel fedett őszinte történetek, események. Lehet mély tisztelet egy másik művész iránt, ilyenek a Martin Ágnes alkotásához fűződő viszonyból született művek. A rìómai Collegium Hungaricum kiállítására Önarcképek, új művek születtek. Bámulatos tehetséggel dolgozta fel a kurátori gondolatot: Álom az álomban. Gyermekkori, iskolás éveiben készült fotóját többször átdolgozva 70 évesen tekint vissza életének eseményeire: néz a kicsi Samu szemébe, lát a szenvedő felnőttbe, mond ki nyomasztó titkot és végül eljut a reményteli jővő végtelen erejéhez, ami gyermekien kortalan mint az ember egyik legszebb tulajdonsága, miszerint képes az örök megújulásra.