Fliegauf Bence: Csak a szél - filmvetítés

Dátum:  április 5.
Időpont: 17:30
Helyszín:  Róma
Róma, Falconieri - palota (Via Giulia 1.)
null

A KÉPEKBEN GONDOLKODNAK című mini magyar filmszemle keretében, 2022. április 5-én, 19.30 órakor Fliegauf Bence: Csak a szél (2011, 91')című filmje kerül levetítésére. Bevezető: Fliegauf Bence rendező. 

A filmvetítésen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztrációhoz kattintsanak ide.

A film a 2008-2009-es gyilkosságsorozatot dolgozza fel, amelynek során szélsőjobboldali elkövetők véletlenszerűen kiválasztott cigány családokat öltek meg. A kamera egy roma család egyetlen napját követi végig, akik a cigánygyilkosságok árnyékában élnek, félnek, és gyűjtik a pénzt, hogy kiköltözhessenek Kanadába, ahol az apuka már várja őket.


A Csak a szélben Fliegauf a gyilkosságsorozathoz vezető utat tárja fel.Nem a gyilkosok pszichológiája érdekli, hanem a társadalom, amely kitermeli magából a rasszizmust. Filmjének alapvetése, hogy a gyilkosságsorozat nem elszigetelt terrorcselekmény volt, amit néhány szélsőjobboldali radikális követett el. Kellett hozzá az a megengedő közeg is, amelyben egy kisebbséget alacsonyabb rendűnek fogad el a többség. Fliegauf erről a nyomorban és rasszizmusban pácolódó közegről rajzol ijesztő keresztmetszetet. Kiegyensúlyozottan kezeli a Magyarországon sokakat megosztó kérdést, és mindkét oldalon megmutatja a másik félre irányuló előítéleteket. Ezzel pedig drámai erővel hívja fel arra a figyelmet, hogy felesleges általánosítani. A szegénységet és az előítéleteket nem bőrszíntől, hanem személyiségtől függően élik meg másképp az emberek: valaki összever egy nyugdíjast hatezer forintért, és van, aki két műszakban robotol, hogy a családjának jobb élete legyen.

Fliegaufot annyira megrázta a gyilkosságsorozat, hogy úgy érezte, tennie kell valamit. Mivel nem talált a szerepre profi roma színészeket, másfél évig járta az országot, hogy kiválassza a megfelelő amatőr szereplőket. Korai filmjeinek elemeltebb stílusát egy realista, a szereplőket távolságtartóan követő, a valóságot kendőzetlenül megmutató képi világra cserélte. A tragédiát koromsötétben vette fel, mert a borzalmat, mint a Saul fia a holokausztét, megmutathatatlannak tartja. A horrort csak elképzelni lehet, átélni nem.