Közös nyelv
Kortárs magyar kerámia Ljubljanában - Ars poetica
október 12. - december 22., Liszt Intézet
ARS POETICA
Csávás-Ruzicska Tünde
Azt gondolom, hogy a dizájn úgy kommunikál egy folyamatot, hogy
mögötte ott van az alkotó és az anyag. A hagyományos kézműves kerámia
és a kortárs kísérleti törekvések találkoznak munkám során. A forma, a felület,
a funkció, az anyag és a fenntartható technológia harmonikus együttélésének folyamatos finomításán dolgozom. Szabadkézzel alakítom ki tárgyaimat, és szilárdan hiszem, hogy a kézzel készült tárgyak időtlen értékükkel segítenek lelassulni, és megélni a pillanatot.
Éles-Varga Erika
Alkotói szemléletemen keresztül, perszonális kapcsolatok lenyomatait, annak viszonyait, határait és emlékeit vizsgálom. A küszöb, mint liturgikus tér, átbillenési határ, fontos momentum számomra. E határ, mely befogad vagy lezár, előtt és az után, minőségi viszonyai tereinek vizsgálata színei, rétegei, meghatározó kérdések munkáimnál. Érzékekkel felfogott idő és tér.
A kerámia lap, vagy kerámiatest mely osztatlanul, anyagában, feszített egységeként is lenyűgöz –határtalan tér számomra. Egy gesztus megjelenése, minőségi tereket hoz létre rajta.
Differenciál és összekapcsol, párbeszédet hoz létre. Ellentétet és kapcsolatokat, arányt és aránytalanságot, közelit és távolt,- majd egyfajta szinopszis eredményeként, képeim végül odafelé tartanak, ahonnan jönnek. Visszavezetnek a különbség nélküliségbe a semmi tisztaságához.
Haber Szilvia
Gyermekkorom óta lenyűgöznek a különböző kőzetek és a megkövesedett élőlények - anyagi szerkezetük és formájuk rengeteg információt árul el az élet történetéről és a letűnt geológiai korok állatvilágáról. Művészi munkáimat a fraktálminták - a természetben található, a növekedés során létrejövő fizikai és biológiai jelenségek - ihlették. Kétdimenziós terveim mintarendszereinek elemeit, valamint háromdimenziós tárgyaim szabásmintáit nagyfokú hasonlóság jellemzi. Tárgyaim tervezési folyamata algoritmikus gondolkodásmódot igényel - amely magának a természetnek a működési elvén alapul. A modern számítógépes 3D tervezés nagy segítséget jelent művészi megközelítésemhez - különösen a parametrikus tervezés. Ezzel a módszerrel nem csak egy adott tárgyat tudok létrehozni, hanem egy olyan algoritmust tervezek, amely segít abban, hogy a tárgy végtelen számú formaváltozatát hozzam létre sok változó paraméter segítségével. A 3D nyomtatás szervesen kapcsolódik a művészetemhez, mivel - az additív gyártási technológiának köszönhetően - személyre szabott tervezési élményt nyújt.
Kontor Enikő
Sok mindent szeretek. Szeretem például a levendula és a rózsa illatát, és szeretem, ha a lekváromnak különleges íze van. Szeretem a színes kötött zoknikat és a mintás kendőket. Szeretem megismerni és megérteni az embereket, hogy szeretni tudjam őket. Szeretem túlélni a nyári hőséget, és az ablakon keresztül nézni a telet. Szeretek hóember vagy akár százlábú pozícióban lenni. Szeretem a színházi dolgokat, a nagyvonalúságot és a monumentalitást 10 centiméteren belül. Szeretek mindenben meghalni egy kicsit, hogy aztán feltámadhassak. De a legjobban azt szeretem, hogy az agyag hallgat, és mégis el tudja mondani mindazt, amit...
Monori Anita
Mindig figyelem a környezetemben zajló eseményeket és igyekszem követni az aktuális trendeket, hogy naprakész ötletekkel állhassak elő. Porcelán tárgyaimat szeretem magas minőségben a legnagyobb precizitással elkészíteni, ezért a kivitelezés során a hagyományos technikák mellett, igyekszem korszerű technológiai megoldásokat is beépíteni. Munkáimat a kísérletező tárgyalkotás szellemisége jellemzi.
Kedvelem az egyszerű, letisztult formavilágot, amely teret enged a játékos grafikai minták és egyéb díszítések megvalósításának.
2012-ben megalapítottam a saját márkámat „Design by Monori” néven, amely termékkörébe egyedi, saját tervezésű és készítésű porcelán tárgyaim kerülnek.
Néma Júlia
Néma Júlia művészi szemléletét lényegi Kelet-Nyugat érintkezések tapasztalatai formálták, hidakat építve a konstruktív és konkrét művészet, a távol-keleti esztétika, az európai formatervezés és a helyi fazekasság hagyományai között…. Műhelyének fontos pillére az az úttörő horderejű kutatás-fejlesztés, mely hazai, helyi alapanyagok feltárására és saját technológiájához igazítására irányul. Sok éve folyamatosan, országszerte gyűjt természetes forrásokat, agyagokat, földet, sziklákat, ásványokat egy fenntartható művészeti gyakorlat jegyében, egyedülálló eredményekkel….
Simon Zsolt József
Nekünk, művészeknek, akárcsak a tudósoknak lehetőségünk van formát adni valaminek, ami eddig nem öltött formát a földön. Ez a szabadság egyben felelősség is. Én törekszem arra, hogy a tárgyaimon egyaránt fellelhető töredezettség és puhaság harcát szépséges rendbe szervezzem. Talán nem is arra szeretném emlékeztetni az embereket, hogy minden tökéletesnek tűnő, egyben romlandó is, hanem, hogy a hibákban fejlődési lehetőség rejlik. A technikám is ezen alapszik. … Valójában majd minden tárgyam olyan hibák sokasága, amelyben a hiba szépséggé fejlődött a kezem alatt, ténylegesen átalakult, s már nem tudunk rá úgy tekinteni, mint valami nemkívánatosra. A hagyományos, gyári körülmények között készült tárgyak számomra olyanok, mint ki nem bontott rügyek. A rügy kipattan és valami új nő ki belőle….
Sütő Erika
Munkáimat elsősorban a természet és a kulturális környezet inspirálja. Alkotásaimnak gyakori kiindulópontja a természet adta formák, struktúrák, arányrendszerek és felületek absztrakt megfogalmazása, átírása. Az anyag szépségét nyomatékosító, letisztult formaadású munkáimban szeretem kihangsúlyozni a porcelán eleganciáját, az anyag nemességét és a tárgyakban rejlő ideális arányok és a tökéletes összhang létrehozására törekszem.