Életműdíj Szabó Istvánnak Cannes-ban és A napfény íze a Cannes Classics-ban

Szabó Istvánt életműdíjjal tűntették ki Cannes-ban és világpremierben vetítette a fesztivál A napfény íze című filmjének 4K-ban felújított változatát.

A 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválnak a Cannes Classics szekciójában idén is műsorra tűztek egy, a Nemzeti Filmintézet – Magyar Filmarchívum által felújított magyar filmet: ezúttal a Szabó István rendezte A napfény íze című film 4K-ban felújított változatát láthatta világpremierben a nemzetközi közönség. A film vetítése előtt a Cannes-i fesztivál átadta Szabó Istvánnak a filmkritikusok nemzetközi szövetsége FIPRESCI életműdíját, amit Szabó István személyesen vett át a fesztiválpalotában. A fesztivál közönsége állva tapsolt a 87 éves Oscar-díjas rendezőnek, akit a színpadon Thierry Frémaux fesziváligazgató méltatott, kiemelve, hogy A napfény íze „nagyon is aktuális, annak ellenére, hogy igazi filmklasszikus”.

A napfény íze, Szabó István egyik legjelentősebb alkotása, egy átfogó vízió a 20. század történelmi viharairól, amelyet egy magyar zsidó család történetén keresztül mesél el. A magyar–osztrák–kanadai–német koprodukcióban készült film operatőre Koltai Lajos, főszereplői Ralph Fiennes, Jennifer Ehle, Rosemary Harris és Rachel Weisz, producerei Andras Hamori és Robert Lantos voltak. A filmnek 1999-ben a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon volt a bemutatója és azóta három Európai Filmdíjat is nyert: a legjobb színész, forgatókönyv és operatőr kategóriájában és világszerte látható volt a mozikban.

Szabó István köszönőbeszédében elmondta, hogy Koncert című 16 perces diplomafilmjét 1962-ben meghívták Cannes-ba, és a film akkor elnyerte a legjobb rövidfilm díját. Ezután még ötször volt a fesztivál vendége filmjeivel a versenyszekcióban, ahol 1985-ben elnyerte a Zsűri díját a Redl ezredes c. filmjével és 1986-ban a zsűri tagja volt. A rendező a vetítés előtt az MTI-nek elmondta, hogy sokaktól hallja, hogy „ez a film ma aktuálisabb, mint korábban”, de szerinte ez a történelemnek köszönhető. „Erről nem én tehetek, hanem én egyre inkább azt érzem, hogy ez Közép-Európa.” – tette hozzá a rendező.

A film 4K felbontású restaurálása, melyet Cannes-ban láthatott először a közönség, a Nemzeti Filmintézet szakemberei és Koltai Lajos operatőr közreműködésének köszönhetően készülhetett el az elmúlt hónapokban.

forrás: cultura.hu

null