Gina Patrichi 8, Bukarest, RO-010449
A Klavier ART Egyesület Ligeti György születésének közelgő centenáriuma kapcsán 14 állomásos turnét kezdeményezett, melyen bemutatásra kerül a 20. századi egyetemes zenetörténet e kimagasló egyéniségének élete és művészete. Az eseményen Szűcs-Blănaru Amalia muzikológus-matematikus, a „Ligeti György. Bepillantás a zongora hanguniverzumába vagy matematikájába” c. kötet szerzője bemutatja Ligeti György életét és munkásságát, illetve a matematikát és zenét ötvöző zeneszerzési technikáját. Corina Răducanu és Eugen Dumitrescu zongoraművészek előadják Ligeti összes zongora-négykezesét, melyet happening követ: Ligeti Szimfonikus költemény 100 metronómra c. művének előadása a közönség bevonásával. Az előadás vizuális elemeiért Maria Păun képzőművész a felelős.
Műsor:
Ligeti György. Egy zseni odüsszeiája – Szűcs-Blănaru Amalia muzikológus-matematikus előadás
Ligeti György összes négykezes zongoraműve (Allegro • Három lakodalmi tánc • Induló • Polifón etüd • Szonatina) – előadja Corina Răducanu és Eugen Dumitrescu
Ligeti György: Szimfonikus költemény 100 metronómra – Mechanikus ütemmérővel rendelkező nézőközönséget kérjük, hozza magával metronómját. Akinek nincs, kérjük, kapcsolja be okostelefonján a Google motronome-ot.
Ligeti György 1923. május 28-án született Dicsőszentmártonban. Felsőfokú tanulmányait a kolozsvári Konzervatóriumban kezdte 1941-ben, majd a háború miatti szünet után 1945-ben a budapesti Zeneakadémiára iratkozott be, ahol Farkas Ferenc és Veress Sándor tanítványa volt. A kölni rádió munkatársaként Karlheinz Stockhausennel dolgozott. Itt ismerkedett meg Pierre Boulezzel is, majd Darmstadtban a nyári kurzusokon oktatott. Ezután néhány évig a stockholmi Zeneművészeti Főiskola vendégtanára volt, tanított a kaliforniai Stanford Egyetemen és Bécsben is. 1973 óta Hamburgban élt és tanított. 2002-ben végleg Bécsbe költözött, itt élt, egészen 2006. június 12-én bekövetkezett haláláig.
Művei a délkelet-ázsiai kultúrák zenéje nyomán új harmóniákat, az afrikai népek zenéjében pedig új ritmikai struktúrákat keresnek. Ligeti György művészete a nemzeti zenei hagyományokra és a formabontó avantgárd lehetőségeire egyaránt támaszkodik. Zenei látásmódjának kialakulását gyermekkori élményével magyarázta: egy falusi búcsúban egyszerre hallotta három zenekar egymással összeolvadó zenéjét. Ez a sokszínű hangzás alapozta meg zenei ars poeticáját. „Nem alkalmazkodom semmihez, még az avantgárdhoz sem” – jelentette ki később, bár zenéje nem lépi túl az avantgárd határait. Műveit a nyugati avantgárd zene mellett a magyar muzsika is jellemzi. 1978-as „Magyar Rock” és „Passaglia Ungherese” című műveiben magyar hangzást idéz modern eszközökkel.
1991-ben Pierre Boulez és Leonard Bernstein után harmadikként ő kapta meg a legmagasabb japán kulturális kitüntetést, a Császári-díjat. 1996-ban UNESCO-díjjal, valamint Wolf-díjjal jutalmazták, ez utóbbit megosztva Zubin Mehta indiai származású karmesterrel. A finn Wihuri Alapítvány 2000-ben Sibelius-díjat adományozott neki, 2003-ban a neves zeneesztétáról, a német Theodor W. Adornóról elnevezett díjjal tüntették ki. 2003-ban megkapta a Charles Cros Lemezakadémia 2003-as nagydíját és abban az évben lett a Kossuth-díjas is. 2004-ben elnyerte a svéd zenei Polar-díjat és életművéért a Frankfurti Zenedíjat is. (origo.hu)
A száz metronómra komponált „Poéme simfonique” a polifonikus zenei struktúrát vizsgálja, premierje 1963-ban volt a Hilversumban megrendezett Gaudeamus Zenei Napok keretében. Ebben a műben jelenik meg először tiszta formában Ligeti egyik jellegzetessége, a mechanikus jellegű, (rosszul működő) gépezetek ketyegését imitáló zene, melyet (többek között) egy kisgyermekkorban olvasott Krúdy-novella és Chaplin „Modern idők” című filmje ihletett. (bmc.hu)
Corina RĂDUCANU és Eugen DUMITRESCU 2005 óta alkotnak zongoraduót. A duó 27 hazai és nemzetközi fesztiválon vett részt, több alkalommal szerepelt szólistaként zenekari koncertekben és mintegy 400 szólóestet adott Romániában, Angliában, Ausztriában, Belgiumban, Németországban, Olaszországban, Moldvában és Ukrajnában. Ugyanakkor 17 koncertkörúton vett részt azzal a céllal, hogy a klasszikus zenét népszerűsítse, melyek során több romániai helységben első alkalommal került sor zongorahangversenyre. Szintén ők tartották az első különleges koncertet a Jilava 13. erődben a 2014-es Inter-Asso Kongresszus alkalmával. A zongoraduó előadását számos országos és nemzetközi versenyen díjazták, többek között az intézetünk által szervezett Magyar Zene Fesztiválon is. A duó koncerttevékenysége országos és nemzetközi versenyek zsűrijében való részvétellel, valamint a vendégtanárként tartott mesterkurzusokkal egészül ki. Corina RĂDUCANU és Eugen DUMITRESCU a George Enescu Zeneművészeti Szakközépiskola és a bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetem végzősei (egyetemi, mesteri, doktori és posztdoktori tanulmányok). A két zongoraművész a Klavier ART Egyesület alapítója és számos, az ország különböző városaiban és régióiban (Fogaras, Gyergyószentmiklós, Horodnic de Sus, Petrozsény, Radóc, Szászrégen, Resicabánya, Sepsiszentgyörgy, Nagyszeben és Hátszegvidék/Retyezát-hegység) megrendezett kulturális program kezdeményezője.
Amalia SZŰCS-BLĂNARU a Bukaresti Egyetem matematikai karán és a Bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés, zenetudomány és zenepedagógia szakán szerzett diplomát. Erasmus-ösztöndíjjal végzett kutatást a Strasbourgi Egyetemen a GREAM-nál. 2014 óta a Klavier ART Egyesület tagjaival együtt koordinálja az Országos Zenei Mikrokozmosz Versenyfesztivál (Festivalul-Concurs Național Microcosmos muzical) szervezését. 2016 óta tagja az SFAM-nak (Société Française d'Analyse Musicale). 2017-ben védte meg doktori disszertációját a „Sigismund Toduță” Doktori Iskolában a „Gh. Dima” Zeneakadémián Kolozsváron. 2018-ban jelent meg a kolozsvári MediaMusica Kiadónál „Ligeti György. Betekintés a hangzás világba, avagy matematika a billentyűzeten” (György Ligeti. O privire în universul sonor sau matematici pe claviatură) című könyve. Számos hazai és nemzetközi tudományos rendezvényen vesz részt, mint például: a Ligeti öröksége visszatekintésben Nemzetközi Konferencia – Kolozsvár, a Le temps Interdiszciplináris Kollokvium – Strasbourg, a Zene és filozófia Országos Szimpózium – Kolozsvár, az Országos Zenetudományi Kollokvium – Jászvásár, A román zene 100 éve szimpózium – Marosvásárhely, a Les sciences de la musique. De nouveaux défis dans une société en mutation Szimpózium a SFM, SFE, SFAM és AFIM szervezésében – Párizs, A zene tudománya. Excellence in Performance című nemzetközi konferencia – Brassó, L'analyse et la déscription du timbre en musique Nemzetközi kollokvium a Saint-Étienne-i Jean Monnet Egyetem ECLLA laboratóriumának szervezésében, 10. Európai Zeneanalízis Kongresszus – EuroMAC 10 – Moszkva (online). Közzétett cikkei tükrözik érdeklődési területeit: a 20. századi zene, a zeneelemzés, valamint a zene és a matematika kapcsolata.
A turné további helyszínei:
Barót, szeptember 13., 19:00 óra, Művelődési Ház
Sepsiszentgyörgy, szeptember 14., 19:00 óra, Árkosi Kulturális Központ – Bástya
Kovászna, szeptember 15., 11:00 óra, Művelődési Ház
Balánbánya, szeptember 16., 18:00 óra, Városi Művelődési Ház
Gyergyóditró, szeptember 17., 12:00 óra, Kőrösi Csoma Sándor Művelődési Ház
Gyergyóremete, szeptember 17., 18:00 óra, Balás Gábor Művelődési Ház
Maroshévíz, szeptember 18., 19:00 óra, Művelődési Ház
Gyergyóvárhegy, szeptember 19., 12:00 óra, Művelődési Ház
Borszék, szeptember 19., 18:00 óra, Kamenitzky Antal Művelődési Ház
Székelyudvarhely, szeptember 20., 19:00 óra, Székelyföldi Filharmónia, Székelyudvarhely polgármesteri hivatala, Szent István terem
Székelykeresztúr, szeptember 21., 18:00 óra, Művelődési Ház
Sászrégen, szeptember 22., 19:00 óra, Eugen Nicoară Művelődési Ház
Dicsőszentmárton, szeptember 24., 19:00 óra, Művelődési Ház
Támogatók és partnerek: