MOME Textil 2025

A MOME Classic School Textiltervezés BA szak hallgatóinak diplomamunkái

Dátum:  május 20. - június 25.
Időpont: 16:00
Helyszín:  Liszt Intézet – Magyar Kulturális Központ Bukarest
Gina Patrichi 8, Bukarest

A Liszt Intézet – Magyar Kulturális Központ Bukarest folytatja az együttműködést a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Design Intézetével, melynek eredményeként olyan kiállításokat valósítottunk meg a Romanian Design Week keretében, mint Mercedes Design (2017), Shaping Hungary (2017), Future Traditions (2018), Download Design (2018), Ülőke kiállítás (2019), Fashion&Textile (2019), Olimpiai formaruhák (2020), MOME 33 fotó (2021), MOME Alumni Jewellery (2022), Kézművesség a digitális korszakban (2024). Idén a MOME Design Intézete divat- és textiltervezés alapképzés programban résztvevő hallgatóinak a 2024-es diplomamunkáit (szövetek, női és férfi öltözékek, cipők, táskák, kendők) mutatjuk be az Intézet galériájában. A kiállítás a Romanian Design Week részét képezi.

A kiállítást megnyitja:
Kiss Péter Botond, főosztályvezető, Kulturális Diplomáciai Stratégiai Főosztály, Kulturális és Innovációs Minisztérium, Budapest
Hajdú Anett, a MOME Design Intézet, Textiltervezés szak művésztanára
Andrei BORȚUN, CEO The Institute, a Romanian Design Week főszervezője
Kósa András László, a bukaresti Liszt Intézet igazgatója

A budapesti MOME Design Intézetében a divat- és textiltervezés szak hallgatói 6 féléven keresztül, tematikus szemesztereken át fejleszthetik tervezői készségeiket és technológiai jártasságukat. A hallgatók specializáció-párokon tanulnak: forma-tervezés (divat- és kiegészítő-tervezés) mellett textil-tervezést (szövött-, kötöttanyag-tervezés és minta-tervezés) is. Az egymásra épülő egységek során megismerkednek a kézi technikákkal, egyszerű eszközökkel és módszerekkel, majd a gépek és digitális eszközök használatával. Az utolsó félévben, ismereteik összegzéseként, a specializáció párok összevonhatók.
A képzést elvégző fiatal tervezők összetett ismeretekkel rendelkeznek a tervezés és kivitelezés terén, tisztában vannak az őket körülvevő környezet sajátosságaival, azokra érzékenyen, széles látókörű, kreatív válaszokkal reagálnak.
Az utolsó félévben a hallgatók feladata az, hogy megadott hívó szó vagy inspirációs téma alapján olyan saját kollekciót tervezzenek, amely reprezentálja a képzés során kialakult tervezői attitűdöt. A személyes témák feldolgozásához és a tervezői karakter bemutatásához az „üzenet. rögzítő” témát kapták. Feladatuk az volt, hogy olyan üzeneteket fogalmazzanak meg, amelyek – bár a jelenben kerülnek rögzítésre – a jövőben megfontolandók lesznek. A témák között találunk személyes, jövőbeni önmaguk számára fontos tanácsot és szélesebb körnek szánt üzeneteket. Az önálló alkotói karaktert meghatározó, személyes események feltárást és súlyos társadalmi problémákra adott reflexiókat. Válaszokat az egyén fejlődésével és a közösség alakulásával kapcsolatban.
Ezekből az alkotói üzenetekből látható egy válogatás.
A 2023/24-es BA diplomamunkák válogatása mellett megtekinthető két évfolyam kendő tervezés feladata. A 4 héten át tartó feladat során a hallgatók a MOME Campusát, az ott zajló alkotói munkát használták, mint inspirációs forrást. A tervek szelekcióját követően, négy terv került kivitelezésre. A kendők a szak hivatalos ajándékaként egy nemzetközi alkotócsoport tagjaihoz, illetve a MOME külföldi vendégeihez, partnereihez kerültek, kerülnek.

Kiállító művészek:
Dimák Sára: Sleep to Dream
Dimák Sára diplomakollekciója a kiégés témája köré épült, amivel napjainkban a legtöbb ember találkozik, a hétköznapok rohanása és a munkaközpontú életvitel miatt. Munkáival erre a jelenségre szeretné felhívni a figyelmet, valamint a pihenés és a feltöltődés fontosságára. Kötöttanyag kollekciójával egy regeneráló folyamatot mutat be, a kiégés állapotától a gyógyuláson keresztül, egy feltöltődött, felszabadult állapotig. Bőrtáska kollekciójában a témához való személyes kapcsolódását fogalmazta meg: számára a leghatékonyabb feltöltődés az ágyban való pihenés, így táskáit a párnák inspirálták.

Frankó Nóra: Moiré táskák
Frankó Nóra kutatási érdeklődési köre a nonverbális kommunikáció, azon belül a kinezika vizsgálata és célja a mozgás, a mozgathatóság beemelése a kiegészítő tervezésbe. Táskái tervezésénél a fogóként funkcionáló plexi lapok egy ponton övcsavarral illeszkedve a táskák főrészeihez, így lehetővé teszik a táskák tengelyükből való kibillenését. A táskák fő részein és a plexiből készült „fogók” felületén megjelenő színes csíkok egymásra hatásából pedig kialakul egyfajta „moiré” hatás.

null

Gerencsér Orsolya: Less is More
Gerencsér Orsolya multifunkcionális kollekciójának célja felhívni a figyelmet a túlfogyasztásra. Kollekciója tervezésekor az volt a célja, hogy ruhadarabjai és azok kombinációi a mindennapi élethelyzeteket szolgálják ki. A kötött darabok variálhatóságát, kétoldalú kötésekkel és a darabokba fűzött zsinórokkal oldotta meg. A ruhadaraboknak változtatható a színe, a sziluettje vagy éppen a felhasználásmódja.

Ghete Gergő: Woven Memories
Ghete Gergő kollekciójának alappillére az élete során felbukkanó érzelmek és gondolatok bemutatása volt, amelyek, saját bevallása szerint, valamilyen formában formálták az identitását. Gyerekkori és jelenlegi képek felhasználásával igyekezett illusztrálni azt az életutat, amely megmutatja, honnan indult és hova érkezett. Formai megoldásokban törekedett bemutatni a férfias és nőies elemeket, amelyek nagymértékben befolyásolják mindennapi érzéseit. A kiállításban látható három öltözet segítségével igyekszik megmutatni azt, hogy számára mi a maszkulinabb, mi a femininebb és mi a kettő egyvelege. Alapanyag-használatával bemutatja, hogy a szabásvonalakkal és formákkal is elérhető a kívánt hangulat. A kollekció darabjai tükrözik az identitásának összetettségét, valamint az érzelmeinek, gondolatainak dinamikáját, amelyek meghatározzák élete mindennapjait.

null

Horváth Noémi: my anxieties
Horváth Noémi kollekciója a szorongások súlyára és azoknak megbéklyózó erejére reflektál. Cipőinek talpai gyúrható epoxi pasztából készültek, ezzel létrehozva egy olyan járó felületet, amely könnyű, de mégis képes elbírni egy ember súlyát. És mindeközben, ha ránézünk a lábbelikre, azt érezzük, hogy egy súlyos, nehéz tárgy van előttünk. Horváth Noémi számára pont ilyen a szorongás is. Megtévesztő.

null

Keresztes Nóra: Mi marad nekünk?
Gyergyó szék kulturális öröksége Keresztes Nóra kollekciója a gyergyói népviseleti elemekből indul ki: a székely folklórból visszaköszönő fekete-piros színek végtelen tánca jól kiegészül a modern elemekkel. Kollekciójában a drámai részletek keverednek a paraszti világ egyszerűbb formavilágával – ez utalhat a két időszak önkifejezésének kontrasztjára is. Munkáival azt kutatja, hogy milyen helyet foglal el napjainkban a népviselet és az újratervezés módszereivel bemutatja a székely népviseletet, ezen belül pedig a Gyergyó széki népviselet elemeit, sajátosságait.

Nagy Regina: GOLDEN VINT_AGES
Nagy Regina érzékeny megfigyelőként megállapította, hogy egy elöregedő társadalomban élünk és ez a probléma napjainkban egyre erősebben érzékelhető jelenség. Elmondása szerint egyrészt a ruha az a fő eszköz, amivel bemutatjuk és láttatjuk a testet, másrészt a ruha tükrözi a testben végig menő változásokat, mentális és pszichés állapotunkat vagy azt, hogy mennyire vagyunk képesek elfogadni a korunkat. A régi időkben a nők 50 éves koruktól kizárólag csak sötét színeket hordhattak, ami az idő előre haladtával feketébe hajlott. Napjainkban ez épp fordítva történik és élénkebbnél élénkebb mintákat és színeket viselnek az idősebb korosztályok, ami gyakran épp az ellentétes hatást eredményezi. Kollekciójában az időskori öltözködés jellemzőit vizsgálta és mintegy kortárs formában igyekezett munkáit szembe állítani a szokványos modellekkel, egy ellentétes folyamatot bemutatva, amivel azt próbálta sugallni, hogy a kor és az öregedés elfogadása, valamint az ezzel kapcsolatos szorongás feloldása természetes velejárója a mai idősebb generációnak.

Winkler Anna: „Kerül a tánc, fordul is”
Winkler Anna diploma kollekciója a „Kerül a tánc, fordul is” magyar szólásból inspirálódott, amelynek fő üzenete az, hogy körülöttünk semmi sem állandó, mindig változik a helyzet, változnak a dolgok. Ezekre a változásokra csakis úgy lehet érdemben reagálni, ha a helyes lépéseket „járjuk el”. Kollekcióját a gesztus festményeinek szín- és formakincse inspirálta, amelyek reflektálnak a változásra hiszen olyan egyszeri pillanatnyi emléket, érzést jelenítenek meg amelyek, ha egyszer megtörténtek, soha többé nem ismétlődnek meg, nem reprodukálhatók. Ezeket az egyszeri gesztusokat és érzelmeket mutatja be három darabos cipő kollekciójával. Cipőinek felső része lézergravírozott marhabőr, akrillal festve, bőrtalppal és egyedi fa sarokkal.


A kiállítás június 25-ig látogatható.

Partnerek: