Mészáros Márta: Kilenc hónap

Dátum:  október 5.
Időpont: 17:30
Helyszín:  Elvire Popesco mozi
Dacia sgt. 77.

Mészáros Márta Kilenc hónap című filmjének vetítésére az F-SIDES filmklub keretében kerül sor.

Az F-SIDES filmklub 2020-ban jött létre és kizárólag női alkotók által készített filmeket vetít a nagyközönségnek, olyan filmeket, amelyek alternatív módon reflektálnak a nőiességre a filmben és a társadalomban. A filmklubot működtető F-SIDES Egyesület eddig több mint 50 filmet vetített bukaresti mozikban, valamint Románia különböző településein, eddig 6, tinédzserek által koordinált filmklubot valósított meg romániai kisvárosokban, két kiállítást hozott létre és több mint 30 közönségtalálkozó kísérte az egyes vetítéseket, ahol szakemberek vitatták meg a vetített filmek tematikáját. Az egyesület honlapján több mint 50 értekezés online anyaga megtalálható a filmklub vetítései kapcsán felvetett témákról.

2023 őszén az F-SIDES filmklub portfóliójába kerül a Mészáros Márta rendezte Kilenc hónap című film, melynek első vetítése Bukarestben lesz, október 5-én az Elvire Popesco moziban. Ezt fogja követni október 25-én egy temesvári vetítés a Győzelem moziban, majd novemberben egy kolozsvári vetítés a Művész moziban.

Erre a filmre reflektálva Gabriela Adameșteanu írónő közzétesz egy írást a Scena9 honlapján, amit a nézők a film bukaresti vetítése előtt meg is hallgathatnak. A vetítést megelőzően Gabriela Adameșteanuval Elena Vlădăreanu rádiós szerkesztő fog beszélgetni az anyaságról és arról, hogy milyen lehetett erről nőként a 70-es években írni és filmet készíteni.

null

Kilenc hónap
1976, társadalmi dráma, 88 perc

Rendező: Mészáros Márta
Forgatókönyvíró: Mészáros Márta, Hernády Gyula, Kóródy Ildikó
Operatőr: Kende János
Vágó: Kármentő Éva
Hangmérnök és zene: Kovács György
Jelmez: Schäffer Judit
Díszlettervező: Banovich Tamás
Szereplők: Jan Nowicki / Szersén Gyula, Monori Lili, Berek Kati, Djoko Rosic / Kristóf Tibor, Demeter Hedvig, Dudás Mária, Szabó Ildikó, Jancsó Sarolta

Mészáros Márta volt az első női rendező, aki 1975-ben elnyerte a Berlini Filmfesztivál fődíját, az Arany Medvét az Örökbefogadás című filmjéért. Következő rendezésével, a Kilenc hónappal még markánsabban állt ki a női önrendelkezés szabadsága mellett. Főhőse, Juli igazi autonóm személyiség, aki a társadalmi elvárásokkal szemben a saját útját járja. Hosszú ideig ellenáll Bodnárnak, és amikor járni kezdenek, akkor sem hajlandó teljesen feladni a szabadságát. Folytatja a tanulmányait, annak ellenére, hogy a férfi feleslegesnek tartja, és nem szégyelli azt sem, hogy fia apjával továbbra is jó viszonyt ápol. A párkapcsolat álcája alatt valójában értékrendbeli különbségeken alapuló akaratérvényesítési küzdelem zajlik. János a hagyományos családmodell híveként birtokolni akarja Julit, stabilitást, állandóságot, szilárd anyagi hátteret ígér neki, amire a nőnek – már csak a fia és születendő második gyereke érdekében is – szüksége is lenne, de cserébe le kellene mondania a függetlenségéről, és arról az igényéről, hogy a férfi, akivel együtt él, ne csak szeresse, de meg is értse őt.

null

A Kilenc hónapban Monori Lili és Jan Nowicki mellett a harmadik főszerepet az ózdi gyárvidék játssza. Kende János felvételei szociografikus igénnyel rajzolják meg a munkásvilág szűkre szabott tereit a gyártósoroktól a szocreál hangulatú üzemi étkezdéken át a pasztellszínű panelbelsőkig. A szabadban felvett jelenetek hátterében állandóan ott füstölnek a gyárkémények, sőt Juli és János lakásainak ablakai is pont arra néznek. A férfinek nincs ellenére a látvány, saját házát is ezen a környéken kezdi felépíteni, és csak itt tudja elképzelni a közös életüket, a nő viszont legszívesebben elhagyná Ózdot az egyetemi diploma megszerzése után. Mészáros filmjében a hólepte, szürke város egyszerre realista és szimbolikus színtér, ahogy a lány szüleinek jóval barátságosabb hangulatú tanyasi háza is az.

Mészáros Márta korát megelőzve merészen ábrázolta filmjében a nőiességet. A felkérés idején Monori Lili, a főszerepet alakító színésznő állapotos volt, Mészáros pedig rábeszélte, hogy a kamerák előtt szüljön. Először egyetlen orvos sem akarta elvállalni, hogy egy forgatócsoport jelenlétében vezesse le a szülést, de végül sikerült meggyőzni egy fiatal ügyeletes orvost, miután a kórház igazgatójának engedélyét is megszerezték. A stáb két hétig állt készenlétben a szülés megindulására várva. A jelenet lefilmezése után Kende János operatőr elájult.

Díjak:
1977: FIPRESCI-díj, Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál, Franciaország
1977: Legjobb női alakítás díja Monori Lilinek, Magyar Filmkritikusok Díja, Budapest
1977: OCIC-díj, Berlini Nemzetközi Filmfesztivál, Németország
1977: Legjobb női alakítás díja Monori Lilinek, Teheráni Nemzetközi Filmfesztivál, Irán
1991: Elismerő oklevél, Moszkva Nemzetközi Filmfesztivál, Oroszország

16 éven aluliak számára nem ajánlott.

Jegyek a helyszínen vagy az eventbook honlapon vásárolhatók.