Gina Patrichi 8.

Magyarország V4 elnöksége kapcsán a visegrádi térség kiemelkedő zeneszerző egyéniségei: Eötvös Péter, Iris Szeghy, Vladimír Hirsch, Mikolaj Górecki zeneszerzők alkotásai révén mutatjuk be az újzene irányzatait. Hogy mennyiben közösek vagy eltérőek a stiláris vagy zeneszerzés-technikai tendenciák a négy különböző nemzetiségű zeneszerző műveiben, vagy van-e közös zenei mondanivaló alkotásaikban?
Erre próbálnak rávilágítani a Bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetem művésztanárai: Csendes László hegedűművész, Dolores Chelariu zongoraművész, illetve Eugen-Bogdan Popa a George Enescu Filharmónia gordonkása.
Az esemény meghívottja Cătălin Crețu román zeneszerző, a Bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetem Elektroakusztikus Zene és Multimédia Központjának koordinátora, akinek egyik műve szintén része a koncertnek.
Műsor:
Vladimir Hirsch: Sense Geometry
Abscissas System (Fig.1) In Pentagonal Column
Circles (Fig. 2) In Tetragonal Structure
Hangszeres kommentárok: Csendes László improvizációi
Iris Szeghy:
Chiaconna szólóhegedűre
Mikolaj Górecki:
6 bagatell zongorás trióra
Eötvös Péter:
a Call, szólóhegedűre
Cătălin Crețu:
Restblick reflected, hegedűre és elektronikus médiára
Zeneszerzők:
Eötvös Péter (1944), a világ egyik legismertebb magyar muzsikusa zeneszerzőként és karmesterként is hallatlanul gazdag életművel rendelkezik. A világ koncertkínálatában nagyzenekari darabjai folyamatosan jelen vannak, 2019-ben öt operáját is műsorra tűzték. Az elmúlt évtizedekben az alkotás és a koncertezés mellett különösen fontossá vált számára a tanítás és a tapasztalatok átadása. Megalapította a Nemzetközi Eötvös Intézetet, majd az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítványt, hogy ösztöndíjakkal, mesterkurzusokkal támogassa a fiatal zeneszerzők és karmesterek pályakezdését.
Iris Szeghy (1956) szlovák zeneszerző a pozsonyi Zeneakadémián diplomázott és szerzett doktori oklevelet zeneszerzésből. Szabadúszó zeneszerző. Különböző zeneszerzői rezidenciákon vett részt Németországban, Hollandiában, Svájcban, Spanyolországban, Franciaországban, Lengyelországban, Angliában és az Amerikai Egyesült Államokban. Zenekari, kamarazenei alkotásait és kórusműveit számos európai, amerikai és ázsiai államban játsszák koncerteken és fesztiválokon. Világszerte jeles előadóművészekkel, zenekarokkal dolgozik együtt és számos zeneszerzői díjat mondhat magáénak.
Mikolaj Górecki (1971) lengyel zeneszerző a katowice-i Zeneakadémián tanult zeneszerzést édesapja, Henryk Mikołaj Górecki zeneszerző osztályában. Egyetemi tanulmányait követőn a kanadai Banff Centre for the Arts ösztöndíjasa volt, majd a bloomingtoni Indiana Universityn folytatta doktori tanulmányait. Dolgozott a McGill Egyetemen Montrealban, jelenleg pedig a texasi Laredo Community College munkatársa. Szerzeményeit nemzetközi versenyeken díjazták, és világszerte előadják, mint például az amszterdami De Ijsbrejer Centerben vagy a New York-i Lincoln Centerben, Kanada legjelentősebb zenei központjaiban, illetve Európában.
Vladimir Hirsch (1954) cseh zeneszerző, hangszeres és sound designer; az úgynevezett „integrált” zenei forma megteremtője, melyben ötvözi a modern klasszikus zenét, az indusztriális zenét és a dark ambient zenét. Vladimir Hiresch az Aghiatrias, Skrol, Zygote (CZ), Luminar Ax, Subpop Squeeze és Tiria avantgárd projektek vezetője. 1986-1996. között a Der Marabu post-punk experimentális csoport tagja volt.
Cătălin Crețu (1971) a román kortárs alkotógeneráció egyik jeles képviselője, aki elsősorban az elektronikus zene kutatásával és komponálásával foglalkozik. A Bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetemen tanult zeneszerzést Dan Dediu és Adrian Iorgulescu osztályában, majd Peter Michael Hamelle folytatta tanulmányait a hamburgi Hochschule für Musik und Theater-ben, illetve a multimédia zeneszerzést Georg Hajdutól sajátította el. Tanulmányait Český Krumlov-ban, Bayreuthban és Darmstadtban bővítette, illetve a párizsi Cite Internationale des Arts rezidense volt. Jelenleg a Bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetem Elektroakusztikus Zene és Multimédia Központjának koordinátora. Alkotásait előadták Franciaországban, Németországban és Romániában.
Előadók:
Csendes László hegedűművész Zsurka Péternél tanult Kolozsvárott, majd Gertler Endrével és Csaba Péterrel folytatta tanulmányait. Cornelia Bronzetti osztályában szerzett művészoklevelet, később Kurtág György és Ligeti György szombathelyi kurzusainak hallgatója (zenei elemzés) volt, 2003-ban doktorált zenetudomány szakon (PhD). 11 éves korától rendszeresen koncertezik. 1994-től a Bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetemen tanít hegedűt és kamarazenét. Kilenc lemezén preklasszikusok, klasszikusok, romantikusok műveit, kortárs zenét szólaltat meg hegedűn, brácsán és viola d’amorén. Számos nemzetközi zenei fesztivál meghívottja: Wien Modern (Bécs), Varsói ősz (Varsó), George Enescu (Bukarest), Appenzeller Winter (Svájc), Zeitgenossische Musik (Darmstadt), Concerti per l’Europa (Velence) stb.
Dolores Chelariu zongoraművész Bertalan Huba tanítványaként kezdett zongorázni, majd Amirás Gábor osztályában diplomázott a Bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetemen. Élvonalbeli román karmesterekkel hangversenyezik, Kocsis Zoltán és Rudolf Kehrer mesterkurzusait látogatta. 1990-től zongorát tanít a bukaresti Zeneművészeti Egyetemen. 2005-ben védte meg doktori dolgozatát (PhD).
Eugen Bogdan Popa a Bukaresti Nemzeti Zeneművészeti Egyetemen diplomázott Tiberiu Ungureanu gordonkaosztályában, majd ugyanitt szerzett doktori oklevelet. 2001 óta a bukaresti George Enescu Filharmónia gordonkása. Tagja különböző kamarazene formációknak, a Gli Studiosi di Sebastiano barokk zenekarnak, valamint a Noblesse vonósnégyesnek. Eugen Bogdan Popa szólóesteken, kamarazene-esteken lép fel, illetve olyan szimfonikus zenekarokkal működik együtt, mint a Rádiózenekar, a Rádió Kamarazenekara és a Bukaresti virtuózok zenekar.