Treurenberg 10, 1000 Brüsszel

Horváth Lili, Jászai Mari-díjas színésznő
A TONY című irodalmi est az 1848-as forradalom és szabadságharc hőseinek és mártírjainak, azon belül is egy példaértékű házaspárnak, Antóniának és Lajosnak kíván méltó emléket állítani. Az előadás egy visszaemlékezést tár elénk a történelmi nőalak életútjára: gróf Batthyány Lajosné Zichy Antónia, akit társaságban Tonynak hívtak, emlékképekben meséli el az életét a nézőknek.
Az önálló irodalmi estben az élő színészi játékot zenei betétek, hangbejátszások egészítik ki: rekonstruált hangfelvételek (Lautzendorf százados és Kempten altábornagy, valamint Trattner ezredes, Altmann alezredes és Reichardt őrnagy, illetve Batthyány Lajos szövegei) gazdagítják a vizuális élményt és a virtuális utazást, melyek nem csupán a történetet teszik hitelessé, de valóságosabbá varázsolják a nézők számára az eseményeket.
Az első jelenetben Tony olyan idős asszonyként lép a közönség elé, aki már visszavonult a nyilvánosság elől és gyermekei számára írja meg visszaemlékezéseit 1882. október 6-án, Dákán férje fogságáról és haláláról. Ekkor épp 66 éves, tehát 33 éve vesztette el férjét. A további jelenetekben elevenednek meg megismerkedésük, házasságuk, a pozsonyi és a pesti társasági élet, Lajos politikai pályájának részletei, valamint a forradalom és a szabadságharc, a küzdelem, a bukás és a megtorlás, a kivégzés eseményei. E részekben a kezdetben fiatal Tony fokozatosan, folyamatosan öregszik, idősödik a saját élettörténetével, ahogy előrehalad a visszaemlékezésben. Az előadás utolsó jelenete, a finálé visszatér a kezdő (1882. október 6., Dáka) jelenetbe, így alkotván keretet a történetmesélésnek.
Az önálló irodalmi est alapját a JEL Könyvkiadó által 2008-ban kiadott „Batthyány Lajos emlékezete – gróf Batthyány Lajosné Zichy Antónia visszaemlékezései férje fogságáról és haláláról” című könyv és hangoskönyv alkotja.
Az est egy modern királynőnek kíván élő emléket állítani, aki a MEGBOCSÁTÁS jelképe. Élettörténete, ez az időtlen női sors arra hívja fel a figyelmünket, hogy sose felejtsük el: mindaz, ami vele történt, bármikor bármelyikünkkel megtörténhet! Az egyszemélyes produkció azonban semmiképpen sem magányos, komor, depressziós hangvételű – sokkal inkább egy végtelenül erős és erkölcsös, kitartó és intelligens asszony példáját bemutatva ad erőt, hitet és bíztatást a nézőnek.
Tony számára a stabilitást a történelmi és a családi gyökerek adták; a nemzetvédő, nemzetépítő tettek, az alapvető emberi értékek szilárd képviselete, valamint a gondoskodás, a felelősségvállalás és a helytállás. A keresztény értékek úgy fonták át, ölelték körbe személyiségét és cselekedeteit, hogy alakja a mai napig példaképként ragyog a magyar történelem virtuális képtárában. A Batthyány-Zichy vérvonal halhatatlan leszármazottja ő – mindörökké!
Az előadásban épp ezért egy remek, erős, színésznő áll a publikum előtt, Horváth Lili személyében, aki úgy lényegül át a szerepbe, hogy az ő sorsa eggyé válik Tony sorsával, majd az utolsó jelenetet követően úgy bújik ki belőle, hogy újra színésznőként tündököl. Egy - minden szempontból – nagyszerű és bátor nő szól az ezernyolcszázas évekből a kétezres évek asszonyaihoz a színház varázslatos világának segítségével. E mélységesen női történetben híd épül a régi korok és a mai világunk között, miközben az előadás legalább annyira szól egy kiváló férfi útjáról és sok férfi tragédiájáról is.
Alkotók:
- Előadja: Horváth Lili - Jászai Mari-díjas színésznő
- Dramaturg-rendező: Tollár Mónika
- Látvány- és jelmeztervező: Vesztergombi Anikó
- Zeneszerző: Grósz Arthur Valentin
- Produkciós vezető: Batthyány-Schmidt Margit, a Magyar Batthyány Alapítvány és a Magyar Női Unió elnöke