Szendrey Júlia 1847-ben ment feleségül Petőfi Sándorhoz, a korszak legjelentősebb magyar költőjéhez, akinek pár hónappal később, 1848 márciusában kulcsszerepe volt a polgári átalakulást követelő magyar forradalom kitörésében és a sajtószabadság kivívásában. A forradalom eredményei nyomán bontakozott ki az ország függetlenségéért (a Habsburg Birodalomból való kiválásáért) vívott 1848-1849-es magyar szabadságharc, amelyben Petőfi mind költőként, mind katonaként aktívan részt vett - míg el nem tűnt az egyik utolsó, vesztes ütközetben. A közös gyermekükkel egyedül maradó Szendrey Júlia a következő hónapokban hosszasan kutatott utána, de nem járt sikerrel.
Kétségbeejtő helyzetéből 1850 júliusában egy új házasságba menekült, miután feleségül kérte egy történész, az egyetemi tanárként dolgozó Horvát Árpád. Kortársainak nagy része mélyen elítélte tettét, hiszen azt várták volna tőle, hogy élete hátralévő részét a „nemzet özvegyének” szerepében töltse. Az új házasságot ennek elutasításaként, férjének és hazájának elárulásaként értékelték. Noha az 1860-as évekre elismert alkotóvá (a korszak legjelentősebb női költőjévé, írójává és műfordítójává) vált, a kulturális emlékezetben csak a múzsa és az özvegyi fátyolt eldobó hűtlen feleség alakja rögzült.
Megítélése a 19-20. század fordulójáig szinte egyöntetűen negatív volt, ezt követően azonban új irányt vett imázsának formálódása. Miért és hogyan lett a 19. században még férfias személyiségnek tartott Szendrey Júliából a 20. században az emancipált, modern nőiesség szimbóluma? Miért lett éppen ő a „magyar George Sand”? Az előadás ezekre a kérdésekre keresi a választ, azt kutatva, hogy miként jelennek meg a nagy magyar és európai nőszerepek (múzsa, írófeleség, kékharisnya, excentrikus nő, forradalmár nő, femme fatale) a modernitást szimbolizáló Nyugat című folyóirat köré csoportosuló szerzők Szendrey Júliáról szóló prózaszövegeiben.