Reformkor, szerelem, költészet: Szendrey Júlia és Petőfi Sándor

Gyimesi Emese, Milbacher Róbert és Katona Csaba előadása

Dátum:  szeptember 19.
Időpont: 17:00
Helyszín:  Liszt Intézet Brüsszel
Treurenberg 10, 1000 Brüsszel

A Petőfi 200 emlékév keretében három kiemelkedő előadó járja körül Petőfi Sándor és Szendrey Júlia viszonyát, és a Reformkor szellemiségét és örökségét.

A "magyar George Sand" és a "nemzet özvegye"? Szendrey Júlia alakja a kulturális emlékezetben

Szendrey Júlia 1847-ben ment feleségül Petőfi Sándorhoz, a korszak legjelentősebb magyar költőjéhez, akinek pár hónappal később, 1848 márciusában kulcsszerepe volt a polgári átalakulást követelő magyar forradalom kitörésében és a sajtószabadság kivívásában. A forradalom eredményei nyomán bontakozott ki az ország függetlenségéért (a Habsburg Birodalomból való kiválásáért) vívott 1848-1849-es magyar szabadságharc, amelyben Petőfi mind költőként, mind katonaként aktívan részt vett - míg el nem tűnt az egyik utolsó, vesztes ütközetben. A közös gyermekükkel egyedül maradó Szendrey Júlia a következő hónapokban hosszasan kutatott utána, de nem járt sikerrel.

Kétségbeejtő helyzetéből 1850 júliusában egy új házasságba menekült, miután feleségül kérte egy történész, az egyetemi tanárként dolgozó Horvát Árpád. Kortársainak nagy része mélyen elítélte tettét, hiszen azt várták volna tőle, hogy élete hátralévő részét a „nemzet özvegyének” szerepében töltse. Az új házasságot ennek elutasításaként, férjének és hazájának elárulásaként értékelték. Noha az 1860-as évekre elismert alkotóvá (a korszak legjelentősebb női költőjévé, írójává és műfordítójává) vált, a kulturális emlékezetben csak a múzsa és az özvegyi fátyolt eldobó hűtlen feleség alakja rögzült.

Megítélése a 19-20. század fordulójáig szinte egyöntetűen negatív volt, ezt követően azonban új irányt vett imázsának formálódása. Miért és hogyan lett a 19. században még férfias személyiségnek tartott Szendrey Júliából a 20. században az emancipált, modern nőiesség szimbóluma? Miért lett éppen ő a „magyar George Sand”? Az előadás ezekre a kérdésekre keresi a választ, azt kutatva, hogy miként jelennek meg a nagy magyar és európai nőszerepek (múzsa, írófeleség, kékharisnya, excentrikus nő, forradalmár nő, femme fatale) a modernitást szimbolizáló Nyugat című folyóirat köré csoportosuló szerzők Szendrey Júliáról szóló prózaszövegeiben.

Gyimesi Emese irodalom- és társadalomtörténész 2009 óta kutatja Szendrey Júlia életének és irodalmi pályájának különböző kontextusait. 2012 óta rendszeresen publikál különböző szakfolyóiratokban, tanulmánykötetekben, ismeretterjesztő lapokban, kutatói blogot vezet és négy önálló kötete jelent meg. Sajtó alá rendezte Szendrey Júlia korábban kiadatlan irodalmi alkotásait és egyéb írásait. Doktori fokozatát 2019-ben irodalomtudományból, 2022-ben történettudományból szerezte meg. Szendrey Júlia irodalmi pályafutása - Társadalomtörténeti kontextusok című monográfiájával Artisjus Irodalmi Díjat nyert. A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetének munkatársa.

Petőfi, a normaszegő

Petőfi életműve, kultusza azért válik magyar nemzeti irodalom, sőt nemzettudat origójává, mert az ő életműve reprezentálja legteljesebben annak a kulturális modellváltásnak a lényegét, amely egy szűk elitariánus kultúrát szélesebb rétegek számára is hozzáférhetővé, és így identifikációs bázissá tett. Nem a születés és vagyon, hanem a kultúra identifikálja a nagyobb közösségben (értsd: nemzetben) az individuumot. Paradox módon Petőfi programja egyedülálló sikerességét az addig uralkodó irodalmi kultúra normáinak látványos és radikális megsértésével érte el. Ebben az előadásban Petőfi normaszegésének egyes elemeit igyekszem bemutatni magának a Petőfi-jelenségnek a vizsgálatával.

Milbacher Róbert író és irodalomtörténész 1971-ben született Kaposváron. Szegeden doktorált 1999-ben XIX. századi magyar irodalomból. Azóta is a korszak kutatója. Négy könyve jelent meg a témában, többek között az irodalmi népiesség akkulturációs kérdéseiről, vagy Arany Jánosról mint kulturális konstrukcióról. A Pécsi Tudományegyetem tanára, de emellett rendszeresen közölt kortárs kulturális és irodalmi kritikákat, valamint szépirodalmi műveket is megjelentetett. 

„Haza és haladás”. Mitől reformkor a reformkor?

A reformkort sokszor 1848–1849 forradalma és szabadságharca felől visszatekintve szoktuk szemlélni, és ezért tapad hozzá az a tévhit, hogy célja a Habsburg-uralkodóháztól való elszakadás volt. Ez tévedés: ez utóbbi gondolat csak a szabadságharc idején merült fel és akkor is megosztó volt. A reformkor valódi célja a társadalmi reform, az ország modernizálása volt, karöltve a nemzeti kultúra felemelésével és a liberalizmus, a szabadságeszme gondolatával.

A nemzet fogalma a 19. század elejétől új értelmezést nyer. Már nem csak az elitre, a nemességre vonatkozott. Ekkortól a közös kultúra és nyelv kohéziós erőt képezett, átívelve a felekezeti és rendi korlátokat. Ekkor alakulnak ki a kultúrnemzeti attribútumok: a himnusz, a díszmagyar, a nemzeti konyha, a nemzeti zene stb.

De a nemzeti gondolat a Magyarország lakosságának több mint felét kitevő nemzetiségeknél is megjelent. Ezért a reformkor kiemelkedő gondolkodói a liberalizmustól, a polgári jogegyenlőségtől várták, hogy a szabadságeszme gondolata képes lesz például a szlávoknál fontosabbá válni, mint a nacionalizmus. Ez sajnos nem így történt, s hogy a nemzetállamokról szőtt álmok hova vezettek, azt láthattuk később a trianoni döntésnél.

Összegezve: a reformkor nem volt nagyszerű, kifejezetten elmaradott állapotok uralkodtak Magyarországon. A nagyszerű viszont éppen a reform, a haza és haladás gondolata volt. Az eltökélt szándék, hogy megváltoztassák Magyarország viszonyait,, létrejöjjön egy modern ország, egy polgári jogegyenlőséges alapuló állam, amiben mindenki a nemzet egyenjogú tagja. Ezért reformkor a neve: a reformok kora, amikor elszakadunk a régitől és jobbat, újat építünk. Az előadás e célokat és az ahhoz vezető utat mutatja be.

Katona Csaba történész, kutatási területe a 19–20. századi magyar társadalom- és művelődéstörténet. Több kötet és számos tudományos és népszerűsítő szakcikk szerzője. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar történelem szakán végzett 1998-ban, ez évtől 2011-ig a Magyar Országos Levéltár munkatársa volt különféle beosztásokban (levéltáros, osztályvezető, sajtó- és programreferens, főigazgatói titkár), közben felelős szerkesztője volt a Levéltári Szemlének, a Levéltári Közleményeknek, az ArchivNetnek és a Turulnak, választmányi tagja a Magyar Levéltárosok Egyesületének, alelnöke a Magyar Heraldikai és Genealógiai Társaságnak. 2011 és 2022 között a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont tudományos munkatársa, 2013-tól emellett a Bölcsészettudományi Kutatóközpont kommunikációs referense volt. 2022 óta a Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltárában dolgozik. A Magyar Történelmi Társulat igazgatóválasztmányi tagja (korábban titkára), a Lymbus és a Múlt-kor szerkesztőbizottsági tagja, a Csokonai Vitéz Mihály Irodalmi és Művészeti Társasàg alelnöke, a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Modernkori Oroszország és Szovjetunió Történeti Kutatócsoport tagja, a Nagy Imre Alapítvány kurátora, Balatonfüred Város Kulturális Nagykövete. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, a Szent István Egyetem Élelmiszertudományi Kar és a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara óraadó tanára, a Rádiócafé Millásreggeli című műsora Mesél a múlt rovatának állandó történész szakértője.