10 Treurenberg, 1000 Brüsszel
Fedezze fel a MOME hallgatóinak anyagtudományi és anyagközpontú tervezési tárgyait a Design September 2024 keretében!
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) a minőségi oktatásnak, kutatásnak és innovációnak ad otthont, ahol a kreativitás eszközeivel mindannyian egy olyan jövőért dolgozunk, melynek középpontjában az ember áll. Hiszünk abban, hogy a tervezés összetett művészeti tevékenység, amely számos hatással van a gazdaság és a kultúra különböző területeire. Akárcsak a mindennapi használati tárgyakra, melyek tervezői felelős és fenntartható válaszokat tudnak adni a társadalmi és környezeti kihívások és igények kezelésére, függetlenül a felhasznált anyagoktól.
A Tárgyalkotás képzés során a hallgatók gyakorlati anyagismeretüket különböző kontextusban alkalmazzák az anyagkísérletektől az autonóm műalkotásokig. A korábbi Kerámiatervezés, az Ékszertervezés és Fémművesség programok tapasztalatira és értékeire építő új képzési struktúrában a hallgatók különböző szakterületekről érkezve egy kutatás-alapú és projektközpontú képzésen vehetnek részt. A kialakított program pillérei együttesen segítik őket, hogy bejárhassák a művészi, autonóm iránytól a funkcionális keretek és szempontok által behatárolt tervezési hozzáállásig a tervezői lét lehetőségeit. Funkcionális és Autonóm tervezési feladatok közül választhatnak, mely mindegyikében az anyagok és az azokkal való kísérletezés áll a középpontban.
A Tárgyalkotás képzési program vezetője Góg Angéla DLA.
FUNKCIONÁLIS TERVEZÉS
ALKALMAZOTT, PROBLÉMAMEGOLDÁS-FÓKUSZÚ, FUNKCIONALISTA TERVEZÉS
A program Funkcionális tervezési feladatain keresztül a hallgatók konkrét feladatkiírás keretein belül terveznek. A kiadott feladatokon keresztül a probléma feltárás, kutatás és a kialakult kérdés megválaszolása a cél. Minden félévben más téma és problémakör kerül kibontásra, mely feladatokon keresztül a hallgatók felelős tervezőkké válhatnak, akik projekt-alapú tervezésekben jártasak, külső és belső szereplőkkel együttműködve képesek alkotni.
A tervezési feladatok során kísérletező és szabad gondolkodású tervezőket szeretnénk segíteni, akik szakmai és anyagismereteikre alapozva hozzák létre tárgyaikat.
A gasztronómia kiváló játszótér a múltbeli lehetőségek vizsgálatára és a jövő alternatíváinak felvázolására. Mit szűrhetünk le a kollektív emlékezetből, és hogyan lehet ma életre kelteni a régit, ha a hagyományos desszerteket kortárs kerámia tányérokon tálaljuk? Ezekre a kérdésekre kereste a választ az Onyx Műhely és a MOME legújabb együttműködése, a Gerbeaud Legacy workshop.
A Funkcionális tervezési modul szakmai felelőse Kondor Edit DLA, kerémiatervezőművész.
A Gerbaud Legacy workshop vezetője Góg Angéla DLA.
KIÁLLÍTÓK
Anna Budaházy: Rigó Jancsi
Ceramic Design / Design Institute
Dóra Szilágyi: Cream puff
Ceramic Design / Design Institute
Csenge Anna Berkes: Serving set for chocolate
Ceramic Design / Design Institute
Ingrid Válint: Eszterházy cake
Ceramic Design / Design Institute
Melinda Doktor: Brandy cherry chocolates
Ceramic Design / Design Institute
József Kovács: Dobos cake
Ceramic Design / Design Institute
Martina Kovács: Diplomat pudding
Ceramic Design / Design Institute
Lea Anna Szolnoki: Gerbeaud petit four
Ceramic Design / Design Institute
Dorottya Vértessy: Mignon
Ceramic Design / Design Institute
AUTONÓM MŰVÉSZET
ÖNKIFEJEZÉSI MÓDOK, MŰVÉSZETI ÉS AUTONÓM IRÁNYOK
A program autonóm művészeti tervezési modulja során a hallgatók egész képzésen végig futó feladatok alkalmával egy önismereti folyamatot járhatnak be. A tervezési feladatok során a központi témán belül a különböző alapanyagok, a tárgyak és a test viszonya kerül a fókuszba - a személyes tárgyak elemzése az önkifejezés, önismeret eszközeivel, továbbá a művészeti gondolkodásmód és a kritikai szemlélet fejlesztése.
Cél a tárgy és ember, illetve a test és hozzá kapcsolódó tárgyak és környezetük kapcsolatának elemzése, az aktuális társadalmi és művészeti tendenciákra való reflektálás.
Az Autonóm Művészeti modul szakmai felelőse Vági Flóra ékszertervezőművész.
KIÁLLÍTÓK
Luca Virág Boncz: My mother chided me for it
Jewellery and Metal Design / Design Institute
Luca Virág Boncz: I am looking for the word, but I can’t find anything
Jewellery and Metal Desing / Design Institute
Luca Virág Boncz: I am not angry with the acacia tree
Jewellery and Metal Desing / Design Institute
Judit Jeney: Hair Memory
Jewellery and Metal Desing / Design Institute
Sára Szeredi: Animall-in
Jewellery and Metal Desing / Design Institute
Antal Zilahi: Mirror Error
Jewellery and Metal Desing / Design Institute
Antal Zilahi: Touch
Jewellery and Metal Desing / Design Institute
ANYAGCENTRIKUS GONDOLKODÁSMÓD
ANYAGKUTATÁS, KÍSÉRLETI STÚDIUMOK
A fenntartható tárgyalkotás alappillére az anyagcentrikus gondolkodásmód és tervezés, melynek módszertana a hallgatók egyre elmélyültebb anyagismereti tudását segíti. Az egymásra épülő feladatokban komplex összefüggéseiben sajátítják el anyagismereti tudásukat: a nyersanyag már ismert és még elérhető lehetőségeinek széleskörű feltárása fonódik össze a tárgyalkotás folyamatával.
A Compo kurzus során elmélyülhetnek a nyersanyag-centrikus tervezés módszereivel és szemléletmódjával, melynek során elméleti és gyakorlati tudást szerezhetnek az anyagkísérletekben rejlő perspektíváról, amely elengedhetetlen egy felelős tervező számára.
Az anyagcentrikus gondolkodás szakmai felelőse Temesi Apol DLA, anyagkutató.
KIÁLLÍTÓK
Aranka Adelina Vass: Aerated concrete
Designer Maker / Design Institute
Jázmin Zsurbej: Sawdust
Product Design / Design Institute
Borbála Tóth: Plasterboard
Architecture / Institute of Architecture
Dóra Tarcsi: Brick
Product Design / Design Institute
Lilla Sárközi: Ceramic Roof Tiles
Product Design / Design Institute