Treurenberg 10, 1000

A programot a Nemzeti Filmintézet kutatója, Kurutz Márton mutatja be.
Kurutz Márton 1988-óta dolgozik a budapesti Filmarchívumban, ahol szakterülete az 1945 előtti magyar film, 2017-óta a kutatási és gyűjteményi osztály menedzsere. A magyar filmgyártás történetének kutatójaként számos publikációja jelent meg a témában. Érdeklődése felölei a magyar filmgyártás rendszerváltásig terjedő időszakát, annak valamennyi műfaját a játékfilmektől a házilag készített privátfilmekig.
A magyar animáció legfőbb ismérve a sokféleség: „nem az egységesen kimutatható nemzetközi stílus léte, hanem az, hogy nagy számban dolgoznak egymás mellett a többiektől alapvetően különböző szemléletű, szuverén művészegyéniségek” – írja a korabeli filmkritikus és dramaturg, Antal István. A 65 éve alapított budapesti Pannónia Filmstúdió sikersztorija 1960-ban Macskássy Gyula és Várnai György „újhullámos” rövidfilmjeivel kezdődött. Ezek a nemzetközi sikert arató egyedi filmek váltották fel a korábbi évek gyerekeknek készült mesefilmjeit, és grafikailag is újfajta, modernizált animációs nyelvet teremtettek. A 60–80-as évek során a Pannónia Filmstúdióban kibontakozott, mennyiségi és minőségi szempontból is csúcsra járatott animációsfilm-gyártás időszakát a magyar animáció fénykoraként emlegetik. Miközben a 65 éve alapított legendás stúdió létezését gazdaságilag a 60-as években beinduló sorozat-, illetve a 70-es években startoló egész estés animációsfilm-gyártás alapozta meg, a magyar animáció leginvenciózusabb darabjai az egyedi rövidfilmek voltak.
Program:
Párbaj, 1960, 10'
Átváltozások, 1964, 7'
Koncertissimo, 1968, 5'
A Nap és Hold elrablása, 1968, 13'
Sisyphus, 1974, 2'
József Attila – Altató, 1974, 3'
Babfilm, 1975, 12'
Küzdők, 1977, 3'
A légy, 1980, 3'
Moto perpetuo, 1980, 10'
