10 Treurenberg, 1000 Brüsszel
A Romani Design a világ első roma divatstúdiója, egy közösségi divat és design brand, amelyet Varga Erika és Helena 2010-ben alapított azzal a céllal, hogy segítsék a roma közösség társadalmi és kulturális presztízsépítését. Prémium minőségű, egyedi kézműves iparművészeti termékeket készítenek: a Romani Design az első, széles körben ismert márka, amely büszkén reprezentálja a roma kultúrát, annak kapcsolódásait a magyar kultúrához. Folyamatos szereplői a magyar divat és dizájn szektornak, minden munkájuk a társadalmi felelősségvállalás jegyében készül. A tervezők munkájukon keresztül kortárs, fenntartható módon, modern kontextusban mutatják be a roma népművészetet és kulturális örökséget: a roma öltözködési kultúra fontos része nem csak a magyar, de a Kárpát-medencei népi öltözködési hagyományoknak is. A Romani Design tervezői tradíciókövető oláh cigány családban felnőtt nővérek, akik azon túl, hogy közösségük példaképként tekint rájuk, fontosnak tartják, hogy sikereiket kulturális missziójuk irányába is kamatoztassák.
Varga Erika és Helena alkotói szemléletmódja, a hagyományos és kortárs darabok párhuzamos használata az édesanyjuktól és anyai nagymamájuktól látott példából gyökerezik, s egyben alapját szolgálja annak a fenntartható, az upcycling elvei mentén működő divatbrandnek, a Romani Design-nak, ahol a divat nem cél, hanem eszköz a tervezők által megfogalmazott társadalmi üzenetek minél szélesebb közönséghez való eljuttatásában.

Több önálló tárlatuk és kiállítási projektjük is megvalósult az elmúlt esztendőkben olyan magyarországi és nemzetközi presztízs-intézményekben - Terror Háza, Iparművészeti Múzeum, Hagyományok Háza, MUCEM, Ludwig Múzeum, Móra Ferenc Múzeum-Fekete Ház -, melyek jól példázzák a Romani hiánypótló, értékmentő és értékteremtő munkáját, illetve azt az egyre növekvő érdeklődést, amely a tudományos szektor irányából is tapasztalható.
A brüsszeli Liszt Intézetben 2024-ben debütál az OUR ROOTS IN US- Gyökereink mibennünk nevet viselő, multidiszciplináris koncepciójuk, amelynek középpontjában a népviseleti tradíciók Európa-szerte meghatározó alapdarabja, a klasszikus alsószoknya áll. A Kárpát-medencei női népviseletekben és a roma viseleti kultúrában éppúgy karakterisztikus, természetes pamutból készült alsószoknyák a Romani Design tervezőinek saját magángyűjteményéből származnak. Varga Erika és Helena a kortárs ruhadarabok és kiegészítők tervezésekor, készítésekor is előszeretettel alkalmaznak vintage, saját közösségük tagjaitól gyűjtött alapanyagokat; saját tervezésű anyagmintáik, ékszereik, táskáik, illetve assemblage-technikával készített textilképeik is saját szabászati munkafolyamataik során megmaradt anyagmaradékokból, vintage és modern textíliákból készülnek.
A vintage alsószoknyákat a roma viseleti kultúra egyik jellegzetes attribútuma, a farkasfog minta és a Romani Design aktivista művészeti koncepcióiban is rendszeresen használt, többek között természetes anyagú pántlikák, csipkék díszítik: az egyidejű modern és vintage alapanyaghasználat korrelál a kortárs divat tendenciáival és a fenntartható divat alapelveivel is.
Az OUR ROOTS IN US koncepciónak részét képezik továbbá a hazai és erdélyi roma nők hagyományos, ugyanakkor a huszonegyedik században is viselt öltözéke, a kötényből és különálló szoknyarészből álló, pliszírozott szoknyák és olyan antik, muzeális értéket képviselő kasmír szoknyák és kretinca kötények is, amelyek a projekt keretében kerültek gyűjteményezésre. A Liszt Intézetben bemutatott kiállításra a Romani Design Madonna, Kékfestő/Blueprint és My Identity, My Freedom kollekcióiból inspirálódva egy teljesen új kiállítási anyag készült: a Romani Design saját tervezésű, kézműves technológiával készített konceptuális anyagmintáiban megjelenik a roma közösségekben kiemelt jelentőségű Mária-kultusz, a Kárpát-medencei textilkulturális örökség egyik legfontosabb iparművészeti technikája, a kékfestő, illetve a roma viseleti kultúra stilisztikai elemei, absztrahálva ábrázolva.
A program részben az NKA támogatásával valósult meg.

Helena Varga, Lili Kriston and Erika Varga©Tibor Bozi / Redux
A Romani Design a világ első roma divatstúdiója. Az alapító tervezők, Varga Erika és Helena az iparművészet, a divat, az aktivizmus, a dizájn és a zene eszközével dolgoznak a roma közösségek presztízsépítésén, a hazai és nemzetközi művészeti és kreatívipari szektor magasan jegyzett szereplőjeként. Működésük eddigi 14 esztendeje alatt számos divat kollekciót, kiállítási anyagot és közösségi alkotást hoztak létre partnerségben többek között a Budapest Central European Fashion Week, a Terror Háza, az Iparművészeti Múzeum, a Hagyományok Háza, a Ludwig Múzeum, a szegedi Móra Ferenc Múzeum, illetve több külföldi nagyváros magyar nagykövetségeivel és kulturális intézményeivel.
A tervezők által több évtizede képviselt társadalmi-kulturális misszió, aktivizmus fontos, kiemelt pillérei a közösségépítő, mentorációs programjaik, melyek keretében a divat és társsszakmái, a kézművesség, illetve a zene és tánc eszközeinek segítségével végeznek közösségépítő, identitástámogató és tehetséggondozó munkát a hazai roma közösségek körében, lehetőséget biztosítva sok száz roma gyermeknek, tinédzsernek és fiatalnak, hogy kapcsolódhassak saját identitásukhoz, közösségeikhez, illetve birtokába jussanak egy olyan jövőképnek és pályaorientációnak, amely a nehéz sorsú roma közösségek esetében különösen fontos feladat.
A Romani Design tervezői nagy hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, a környezettudatos alkotásra és az edukációra is: alkotásaikon, kollekcióikon keresztül juttatják el üzeneteiket a nagyközönség felé, a divatot, mint kommunikációs platformot alkalmazva ebben. Üzeneteikben kitérnek az egyéni identitás szabadságára, a közös tér-közös ügy filozófiájára, a tudással járó felelőségvállalásra, az emancipáció perspektíváira és a kulturális örökségben rejlő értékekre.