Dorotheenstraße 12, 10117 Berlin
Progresszív visszacsatlakozás a klasszikus avantgárdhoz, új absztrakció: a nem hivatalos magyar képzőművészet az 1960-as évek elejétől, miközben újra fölfedezte a századelő és a két világháború közötti avantgárd mozgalmait, egyszerre kereste a megszakadt hagyományok továbbvitelének útjait és a kortárs nemzetközi irányzatokhoz való kapcsolódás lehetőségeit. A „második nyilvánosság” alkotói a képzőművészet hagyományos műfajait meghaladó programmal jelentkeztek: munkáikat a megújulás igényének progresszív attitűdje, a művészeti gyakorlat formai, technikai és elméleti útkeresése határozta meg – éles ellentétben a hivatalosan propagált szocialista-realista, illetve az 1960-as évektől szocialista modern művészetfelfogással.
1968 és 1978 között, „a magyar neoavantgárd nagy évtizedében” (Néray Katalin) az első magyarországi happeningek (1966, 1967), az Iparterv-generáció kiállításai (1968, 1969) és a Balatonboglári Kápolnaműterem nyári tárlatai (1970 – 1973) játszottak kiemelkedően fontos szerepet.
„Az avantgárd (...) minden művészeti ágban egyszerre érzi otthon magát” – fogalmaz Beke László, a korszak meghatározó művészettörténésze. És „nem csak művészeti irányzat, hanem életforma” – folytatja Papp Tibor tipográfus-író, a Magyar Műhely című párizsi avantgárd folyóirat egyik alapítója.
A Collegium Hungaricum Berlin kiállítása e gondolatok jegyében válogat a neoavantgárd Németországhoz kötődő magyar művészeinek munkáiból. A kiállított művek – festmények, grafikák, szobrok, objektek, fotók, film- és videómunkák – a 20. századi magyar művészet egyik meghatározó időszakát bontják ki a berlini közönség előtt.
Kiállító művészek: Altorjay Gábor, Attalai Gábor, Bak Imre, Baksa-Soós János, Bálint Endre, Bódy Gábor, Csáji Attila, Fajó János, Ficzek Ferenc, Frey Krisztián, Galántai György, Hajas Tibor, Harasztÿ István, Hencze Tamás, Kassák Lajos, Kocsis Imre, Konok Tamás, Kósza Sipos László, Kovács Attila, Ladik Katalin, Lakner László, Maurer Dóra, Méhes László, Nádler István, Perneczky Géza, Pinczehelyi István, Tót Endre, Vimmer Katalin (Ro.Ka.Wi.)
Kölcsönadók: acb Galéria, Baksa Soós Attila, Cseh Tamás Archívum, Haas Galéria, Harasztÿ Istvánné, Kassák Lajos Emlékmúzeum, Kisterem Galéria, Körmendi Galéria, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Budapest, Nemzeti Filmintézet Filmarchívuma, Neon Galéria, Petőfi Irodalmi Múzeum, Josef Böhm gyűjteménye, Perneczky Géza Stúdió (Patrick Urwyler)
A három kiállítás, a Magyar Modern. Magyar művészet Berlinben 1910 és 1933 között (Berlinische Galerie, 22.11.4.-23.2.6.), a Magyar Neo-Avantgarde az 1960as/1970-es években (Collegium Hungaricum Berlin, 22.11.11.-23.1.27.) és az Avantgárd öröksége Magyarországon (Kunstwerkberlin Galéria, 22.11.28.-23.1.27.) című kiállítások együtt kínálnak sokszínű bepillantást az elmúlt száz év magyar művészettörténetének három fontos korszakába.
Kurátor: Sípos László
Koordináció: Petró Zsuzska