Kamarazene a 20. század első feléből: Gárdonyi, Lajtha, Hindemith

Dátum:  június 24.
Időpont: 17:00
Helyszín:  Collegium Hungaricum Berlin
Dorotheenstraße 12, 10117 Berlin
Gárdonyi Zoltán, Lajtha László, Paul Hindemith

Gárdonyi Zoltán, Lajtha László, Paul Hindemith

Milyen zenét írhatott az, akinek két meghatározó mestere Kodály Zoltán és Paul Hindemith volt? Egyáltalán, ki volt az egyetlen magyar zeneszerző, aki Hindemithnél tanulhatott? A válasz: Gárdonyi Zoltán, aki elsősorban az egyházi zene nagy alkotójaként és szakértőjeként ismert Magyarországon és Németországban, tehetsége azonban nemcsak a szakrális zenében bontakozott ki. Koncertünkön Gárdonyi magával ragadó szépségű hegedű- és csellószonátái mellett a két világháború közti időszak két másik, kiemelkedő jelentőségű zeneszerzőjének egy-egy műve is felcsendül: Paul Hindemith különleges hangzásvilágú, korai brácsaszonátája, és Lajtha László Trio concertant-ja, amely bár kamarazenei mű, az egyes hangszerek mégis versenyműszerű virtuozitásban pompáznak.

Jubileumi CH100-sorozatunk zárókoncertje számos zenetörténeti érdekességet is tartogat. Az 1920-as, 30-as években számos fiatal magyar tudós és művész érkezett Berlinbe a Collegium Hungaricum ösztöndíjasaként. Köztük volt Gárdonyi Zoltán zeneszerző és a később a magyar zenetudományban meghatározó szerepet játszó, legendás zenetörténész, Bartha Dénes is. Mindketten éveket töltöttek el Berlinben, barátok lettek, koruk szakmai óriásaival dolgoztak együtt, és egymásra is nagy hatással voltak. Többek között ezzel a kapcsolattal foglalkozott hat éves kutatásában a koncert egyik fellépője, Scholz Anna, aki Bartha Dénes német nyelvű zenekritikáinak fordítása és elemzése során az egykori élő magyar-német zenei kapcsolatokra világított rá, sőt, felfedezett egy addig ki nem adott Gárdonyi-szonátát is, Bartha Dénes egy recenziója alapján. Ez a mű is elhangzik a koncerten, igazi zenetörténeti csemegeként, és a műsor egyes darabjai kapcsán Bartha is "szóhoz jut".

A koncert fellépői Magyarországról és Németországból érkeznek. A Trio Concertante Budapest tagjai, Farkas Katalin (hegedű), Scholz Anna (cselló) és Kéry Tamás (zongora) a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen és a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán tanítanak, Marion Leleu (brácsa) és Adam Tomaszevski (zongora) pedig a berlini Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola oktatói. A zenetörténeti kontextust dr. Simone Hohmaier (Állami Zenetudományi Intézet, Berlin) világítja meg izgalmas bevezetőjében.

Műsor:

Gárdonyi Zoltán: Szonáta csellóra és zongorára (1944)
Paul Hindemith: Szonáta brácsára és zongorára, op. 11. No. 4 (1919)
Gárdonyi Zoltán: Szonáta hegedűre és zongorára No. 2 (1937)
Lajtha László: Trio concertant, op. 10. (1928)

A belépés díjtalan, előzetes bejelentkezés nem szükséges.