Baász Szigeti Pálma kiállítás

Időpont: február 26.

Helyszín: Udvarhelyi Művelődési Ház

Partner intézmények: Árkosi Művelődési Központ

Előadó/zenész/művész neve: Baász Szigeti Pálma

Leírás: Megnyitotta Szebeni Zsuzsa igazgatónő

 

Baász Szigeti Pálma csodálatos világa…

Ha Párizsban élt volna, sokan meggyanúsíthatnák azzal, hogy róla forgatták Amelie

csodálatos életét…. Egyszerre jut eszembe, Hieronymus Bosch, Edgar Degas és Henri de

Toulouse-Lautrec, Henri Rousseau-ról nem is beszélve. A cirkusz és a groteszk világa

elevenedik meg különlegesen átformálva, nem Amelie, hanem Szigeti Baász Pálma

csodálatos élete elevenedik fel. Budapesten a Nemzeti Galéria ("Szücs György kurátor által összeállított összefoglaló Sors és jelkép kiállításán figyeltem fel igazán a munkáira, végig nézve az érzékenységgel, páratlan arányérzékkel és hozzáértéssel összeállított tárlatot feltűntek az egészséges, "önmagát is kinevető" vaskos humorral (ahogy Both András...) női rafinériájával ötvözött munkái, miközben a "mesterség" legnemesebb értelemben vett ismeretét láttam rajtuk.

 

Megkülönböztetett érzékenységgel fordul a textilek fele, ezek könnyed áttörtségtől a súlyos mélységekig minden esetben a témához legmegfelelőbb sajátosságot maximálisan kiaknázva építi be a munkáiba. Színkezelését érzékletesen a nemrégen kötetben megjelent munkái egyik alapcikkében Egyed Péter foglalja össze)

Kopacz Attila (szerk.): Baász Szigeti Pálma Hatvan "A művészeti világ formaegységéhez tartozó fontos tény az egyéni színkezelés, a sötét háttér, ami legtöbb esetben misztikus, elgondolkodtató, látomásos, talán még ijesztő is, ami a színkezelés szempontjából igen nagy feladatot jelent, mert ezek a színek másképpen dolgoznak, mint a fehér lapon, itt nagyon erős kontrasztokban jelennek meg és a nagyon jól kézbentartott eljárások következtében, a színkezelésben is sikerrel éri el azt, hogy egyes belső felületek kilépnek a térből mások háttérben maradnak. Tehát ez a sajátos kromatika igen jó perspektívát valósít meg, rendkívül erős formanyelvű szín- és formanyelvében nagyon egységes pikturális világ áll előttünk.”

Nem sokat tudok sajnos, illetve csak áttételesen legendás megnyilvánulásairól a különféle művészi csoportosulásokban betöltött szerepéről, egyéni performanceai-ról, de műtermében magányosan szomorkodó Hófehérke újra Amelie-t és a vágyait követő kerti törpét juttatja eszembe... sok ponton nem csupán a vándorló kerti törpék, hanem a kompakt a groteszk konstruált világlátás.

Máskor pedig Filozófusok Kertjét, juttatja eszembe, amely szoborcsoportosulás Japánban és a budai Gellért Hegyen egyaránt hirdeti a filozófia egyetemességét. Ez a Hófehérke, kerti törpéi meg a diktátorok egyetemes törpeségét, és a „Diktátorok kertje-” ként jelenik meg...

„Szigeti Baász Pálmával minden miniatűr enciklopédikusan egysíkú. Provinciálisan nagyvilági figurák állnak, járnak, páváskodnak, bámulnak, didijüket ablakban tárolják, kacérkodnak és szemtelenkedve? Mutatnak képet, forgatnak szemet, hágnak át erkölcsöket.

„Sebestyén György A világának a megismeréséhez segített, hogy Kovács Ildikó bábrendező vezetett be a bábszínház világába, aki bábszínházat „mozgó képzőművészetként” értelmezte. Ezeken az alkotásokon mintha éppen fordítva lenne, az egyes figurák annyira szuggesztívek, hogy megmozdulni látszanak kifeszíteni azokat a kereteket, amelybe kerültek teljes világukkal együtt. Talán a számtalan esetben megjelenő tárgyak erősítették fel azt az érzést, a giccses vagy csak egyszerűen hétköznapi tárgyak kiragadva megszokott elkoptatott kontextusukból. Akaratlanul felidézik a bábszínházat, a cirkuszt és a színház komponált világát. Egy érett képzőművész ugyanakkor egy női alkotó különleges alkotásait láthatja Udvarhelyen a Művelődési Ház Galériájában mindazok, akik kíváncsiak a tárlatra, s hogy mi jön konkrétabban szembe, ahhoz avatott kalauzul Szücs Györgyöt szavait hívhatjuk "Ha gyermekkorodból előjönnek a mutatványosok, az izzadt arcú láng csóvával rajzoló tűznyelő, a lassú mozdulatú hetyke mosolyú erőművész, az éhes pillantású szumátrai szakállas nő, akitől félsz a ketrecen keresztül is a férfiak tekintetén egyensúlyozó légtornász, és a többiek, az idomár, a varázsló, az ostorát pattogtató cirkuszigazgató-az előadás után meglátogatod-e őket, amikor már feljöttek a csillagok? dr. Szücs György művészettörténész.

 

Életrajzi adatok

Született 1954.október 14-én Marosvásárhelyen.

Kiállítások

1973 – Marosvásárhely

1977 – Marosvásárhely

1979 – 1980 MAMÜ – rajz, szín, forma – Marosvásárhely

1980 – Sepsiszentgyörgy

1981 – MEDIUM I. Sepsiszentgyörgy

1981 – 1990 Sepsiszentgyörgy

1990 – Arnheim – Hollandia

1991 – MEDIUM II. Sepsiszentgyörgy

1992 – Stockholm, Svédország – Kisplasztikai biennálé – külön díj

1992 – Fortuna Galéria, Budapest

1993 – Csikász Galéria, Veszprém

1995 – 2000 – Tokaj, Székesfehérvár

1999 – Árkos

2000 – Sepsiszentgyörgy

2001 – 2004 – Tállya, Budapest

2003 – Arab Emírségek

2005 – Wels, Ausztria

2005 – Arab Emírségek

2006 – Wels, Ausztria

 

Magángyűjtemény: Bukarest, Budapest, Tokió, Amszterdam, Los Angeles, Stockholm,

Malmö, Arab Emírségek, San Diego