Vásárhelyi Antal: Szakrális terek

önálló kiállítás

Dátum:  május 12. - június 1.
Időpont: 14:00
Helyszín:  Zsilvásárhelyi Constantin Brâncuși galéria
Constantin Brâncuşi sgt. 12A., Târgu Jiu
null

Vásárhelyi Antal grafikus alkotásaiból nyílik kiállítás a Csikszeredai Új Kriterion Galéria támogatásával a „Constantin Brâncuși” Galériában Zsilvásárhelyen.

A kiállítást megnyitja Pr. Ioan Bizău ortodox pap.

Vásárhelyi Antal geometrizált terei komplex modulokból összerakott, összetett világot, hiperrendezett vizuális struktúrákat ábrázolnak, amelyek lehetetlen, matematikailag felfogható, építhető, in situ javíthatatlan univerzumot teremtenek. Az euklideszi felületek sorozata valójában tájakat, belső architektúrákat, utópikus geometriai rendszereket ábrázol, amely a nézőt egyfajta tartós interakciónak teszi, kényszerítve, hogy tekintete időzített folyamat során alkalmazkodjon a részletekről az együttesre és fordított irányban. Az ilyenfajta vizuális struktúra finoman, de magától érthetően a hetvenes évek optikai konceptualizmusára vagy éppenséggel a konstruktivista absztrakcionizmus „vad éveire” utal; vagy talán a legkirívóbb és legdirektebb vonatkoztatás Escher vizuális utópiájára. Csakhogy Vásárhelyi Antal munkái az említett művészeti mozgalmak vagy megoldások egyikével se esik egybe. Talán hasonló paradigmák alapján rendkívül személyes, intim tértípust tükröznek, amelyek konceptuális és formális repetitívsége egy vizuális egyedi DNS-t igazol. A munkák szerializmusába való józan betekintés egy belső binomiális, matematikai-esztétikai algoritmus létezését sugallja, amely végtelen számú, teljesen eltérő, de közös logika – mint például a komplex rendszerekkel végtelen számú térstruktúrákat leírni képes, mátrix jellegű személyes egyenlet azonosítása – szerint strukturált térbeliségi lehetőségeket szül.

Kompozíciói hiperszervezettségükkel, tisztaságukkal, szimmetriájukkal többségükben reneszánsz vizuális tipológiákra emlékeztetnek. Ezt fokozza a volumeneknek egy szakrális egyenlettel leírt geometria szerinti finom szabályozása.

A monokrómia vagy a minimális szürkeárnyalatok, a köztes struktúrák, a találkozási pontok szigorú túlrészletezése, a hibrid, mértani-mentális struktúrák megalkotásában alkalmazott matematikai pontosság a szakrális építészet ismeretlen kézikönyvének lehetetlen illusztrációjához hasonló hangulatot teremt. Egyes vizuális konstrukciók monumentálisaknak tűnnek, mintha kizárólag hiperbolikus méretekben lehetne azokat kivitelezni. Másokban pedig mikrocellák köztes tereinek leírását feltételezzük. Egy ilyen kiállításon végighaladva egyáltalán nem lenne szokatlan Samson Flexor vagy Abstração műhelye mértani struktúráira, avagy Damien Gilley geometriáinak dinamikájára és ritmusára gondolni.

Az alkotások megkövetelik a nézőnek a részletek megfejtésén alapuló vizuális elkötelezettségét, elősegítve a folyamatot, amely során feltárul a Vásárhelyi Antal festményein látható terek euklideszi hiperkomplexitását generáló alapvető algoritmus.

Ana Negoiță | kurátor

Vásárhelyi Antal Szatmárnémetiben született, 1969–1973 között a bukaresti képzőművészeti egyetemen belsőépítészeti és grafikai tanulmányokat végzett. 1979-ben telepedett át Magyarországra, 1979–1982 között megszakításokkal a budapesti Fiatal Művészek Klubja művészeti vezetője volt, kiállítások szervezésével, társművészeti programok rendezésével foglalkozott. A ’80-as évek közepén részt vett a Kísérleti művészet és a Művészet ma I-III. nemzetközi kiállítások megszervezésében. 1988-ban a Hiány című társadalmi és művészeti folyóirat szerkesztője lett, a lapnak jelentős szerepe volt a politikai és művészeti pluralizmus megteremtésében Magyarországon. 1998-ban megszervezte a Hommage à M. C. Escher című kiállítást, 1999-ben az UNESCO és az ICSU támogatásával a Tudomány a művészetben – művészet a tudományban című tárlatot. Az Association pour la Promotion du Patrimonie Artistique Français és a Berufsverband Bildender Künstler tagja.

Nagyméretű, geometrikus, többnyire fekete-fehérben komponált, a leggyakrabban architektonikus elemekből építkező lapjait M. C. Escher illuzionisztikus térformálásának hatására utaló megoldások jellemzik, az elvont formákat gyakran figurális részletekkel társítja, a tárgyilagos, hűvösen elemző hang ironikus vagy drámai mozzanatokkal gazdagodik.

Vásárhelyi Antal grafikusnak számos egyéni kiállítása volt Magyarországon, de több jelentős külföldi képzőművészeti központban is, mint például az Osztrák Állami Egyetem Galériája (Bécs), L’Ecume Galerie (Párizs), Maximum Galerie (Nürnberg). Alkotásait jelentős csoportos kiállításokon is bemutatták, melyek közül csak néhányan említünk meg: Johu-Rissanen Nemzetközi Nyári Tábor és Kiállítás (Kuopio, Finnország), Salon France-Allemagne (Abbeye-Royal de Moncel, Franciaország, Hommage à M.C. Escher (Isis-Symmetry Congress and Exhibition Haifa, Izrael).

(artportal.hu)

Partnerek:

       

null